Článek
„Poslední létající vrtulník Mi-8 ukončí svou službu ve vzdušných silách Armády České republiky v průběhu listopadu, a to z důvodu vypršení technického života,“ potvrdila mluvčí Generálního štábu Zdeňka Sobarňa Košvancová.
Ve Kbelích v minulosti sloužilo více vrtulníků Mi-8, armáda je ale postupně vyřazovala podle toho, jak jednotlivým strojům končil technický život.
„Vrtulníková přeprava bude zabezpečena dvěma vrtulníky Mi-17, které jsou vybaveny speciální zástavbou pro přepravu osob včetně VIP. Jedná se o dočasné řešení do doby, než bude vrtulníkové dopravní letectvo vybaveno novou platformou,“ doplnila mluvčí.
Dva vrtulníky Mi-17, které mají potřeby VIP přepravy dočasně zajistit, by měly pokrýt základní provozní požadavky armády. O plnohodnotnou náhradu však nejde – především z hlediska hlukového komfortu, interiérového vybavení a celkového standardu kabiny. „Sedmnáctky“ jsou konstruovány především pro vojenské úkoly, nikoli pro přepravu státníků či zahraničních delegací.
Podle plánů ministerstva obrany by nová vrtulníková platforma pro dopravní a transportní letectvo, včetně několika strojů v konfiguraci pro VIP přepravu, měla být pořízena až v první polovině příští dekády – pokud to ovšem dovolí rozpočet. Jaké konkrétní stroje Česko zakoupí, ale není zřejmé, rozhodne se v dalších letech.
Prioritou armády je totiž přezbrojení bojových jednotek. Moderní americké vrtulníky systému H-1 proto již nahradily zastaralé bitevní Mi-24, které přestaly vyhovovat požadavkům moderního bojiště. Zbytek vrtulníků sovětské platformy Mi, typy Mi-17 a Mi-171, bude vyřazován v dalších etapách modernizace.
Bez náhrady končí i Sokoly
Armáda přitom před časem oznámila také ukončení provozu vrtulníků W-3A Sokol. Ani ty nebudou mít přímou náhradu. „Stroje jsou stále technicky schopné, ale bez modernizace nebudou odpovídat evropským standardům pro avioniku a radionavigaci,“ vysvětlila mluvčí armády Magda Dvořáková důvody jejich konce.

Armádní záchranářský vrtulník Sokol po dosedu na heliport
Modernizace polských Sokolů, vyráběných ve Świdniku, by podle zákulisních informací byla finančně velmi náročná a u takto starých strojů se ekonomicky nevyplatí. Ministerstvo obrany proto s pořízením nových vrtulníků pro leteckou záchrannou službu zatím nepočítá.
Vrtulníky Sokol sloužily více než tři desetiletí – nejen při záchranných operacích, ale také v rámci vojenských misí a při podpoře vojenské policie či dalších složek. V současnosti má armáda ve výzbroji deset těchto strojů, z toho šest upravených pro potřeby letecké záchranné služby.
Spolu se Sokoly tak skončí i vojenská letecká záchranka v Líních u Plzně, která zasahovala v Plzeňském a Karlovarském kraji. Leteckou záchrannou službu tak bude muset na západě Čech pravděpodobně provozovat policie nebo některá ze soukromých firem, například DSA.