Hlavní obsah

ANO se chystá dát na kampaň zdaleka nejvíc peněz ze všech

Právo, Karolina Brodníčková

Hnutí ANO tradičně utrácí za volební kampaně víc než jeho političtí soupeři a nejinak tomu bude i v případě voleb do Evropského parlamentu. ANO počítá asi s 35 miliony korun. Je to více než čtyřnásobek sumy, kterou si na volby vyčlenila koaliční ČSSD. Například ODS investuje deset milionů, Piráti přibližně šest a o další peníze požádají voliče.

Foto: Milan Malíček, Právo

Europoslankyně Dita Charanzová (ANO) je kandidátkou na lídryni hnutí v nadcházejících volbách do Evropského parlamentu.

Článek

Podobu i témata volebního zápasu zatím všechny strany pilují. S jeho startem se počítá v dubnu, ODS i Piráti avizují, že začnou už příští měsíc. Ze zákona může každý subjekt za svou prezentaci utratit nejvýše 50 milionů korun, do částky se počítá i nepeněžní plnění. Útrata i dary musejí být zveřejněny na transparentních účtech.

„Do evropské kampaně stanovil zákon limit, který určitě nepřekročíme. Kampaň se zatím teprve tvoří, je předčasné mluvit o konkrétních sumách, ale snahou bude pohybovat se někde kolem 35 milionů,“ sdělil Právu PR manažer hnutí ANO Vladimír Vořechovský.

ANO chce kontaktní kampaň

Hlavní manažer ANO a poslanec Jan Richter doplnil, že se začátkem kampaně počítá v dubnu nebo květnu. Kampaň bude prý skromnější než ta, jaká zaplavila Česko loni před komunálními volbami a která žádný zákonný limit neměla. V ní ANO kalkulovalo s útratou až 150 milionů korun, suma šla však částečně i na kandidáty do Senátu.

Europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která je kandidátkou na lídryni hnutí, Právu řekla, že velkou roli bude hrát kontaktní kampaň. „Už teď se potkávám s lidmi a snažím se jim vysvětlit, v čem jim můžeme být jako europoslanci prospěšní a co jsme pro ně za těch téměř pět let udělali,“ uvedla.

ČSSD to musí zvládnout úsporněji

O řád úsporněji se musí chovat vládní ČSSD, kterou sužují obavy z rozhodnutí Nejvyššího soudu v kauze Lidového domu, v níž by podle pražského městského soudu měla dědicům advokáta Zdeňka Altnera vyplatit 337 milionů korun. Podle mluvčího ČSSD Petra Vurbse počítá s náklady na volby 8,1 milionu korun.

Podobně si stojí KSČM, její vedení schválilo vydat 7,5 mi­lionu korun. „Předpokládáme, že kandidáti, okresy a kraje ještě přispějí do kampaně, proto očekáváme, že do kampaně KSČM celkem vloží 8,5 milionu korun,“ informovala Právo mluvčí Helena Grofová.

ODS zůstane na 10 milionech

Při zemi se v utrácení za kampaň hodlá držet ODS, které, jak Právo informovalo, posílají sponzoři miliony. [celá zpráva] „Na nadcházející volební kampaň předpokládáme výdaje kolem deseti milionů korun, které budou vynakládány prostřednictvím transparentního účtu,“ napsala Právu mluvčí ODS Jana Havelková.

Lídr kandidátky Jan Zahradil upřesnil, že ODS oficiálně zahájí eurokampaň na konferenci 16. března. „Jinak moje evropská ,spitzenkandidat‘ kampaň už běží,“ řekl Právu Zahradil, který je zároveň volebním lídrem frakce ECR (Evropští konzervativci a reformisté) a je tak kandidátem na příštího předsedu Evropské komise. Hlavní téma voleb už Zahradil tuší. „Především budeme hlasem zdravého rozumu mezi proevropskými fanatiky a antievropskými radikály,“ sdělil Právu.

Piráti chtějí vybírat od svých příznivců

Na své podporovatele spoléhají Piráti, kteří věří, že eurovolby vyhrají. „Do kampaně na evropské volby vloží pirátská strana 3 250 000 z centrálního rozpočtu a 2 750 000 z krajských rozpočtů. To činí celkem šest milionů korun bez zdrojů z fundraisingu (dary jednotlivců),“ sdělila Právu mluvčí Karolína Sadílková.

„Dovoluji si připomenout, že Piráti v roce 2017 před parlamentními volbami získali přes 740 tisíc korun na crowdfundingovém (skupinové financování) serveru Hithit.cz,“ dodala.

Lídr kandidátky Marcel Kolaja Právu přesnou podobu kampaně finalizuje se strategickým týmem pirátů. „Bude se opírat mimo jiné o kontaktní kampaň a dobrovolníky, leč nevynecháme ani on-line kampaň. Oficiální představení proběhne 3. 3.,“ napsal Právu.

TOP 09 a hnutí Starostové a nezávislí se rozhodly jít do voleb spolu. Lídrem kandidátky bude zřejmě předseda TOP 09 a europoslanec Jiří Pospíšil. Podle Stanislava Polčáka, o němž se hovoří jako o možné „dvojce“, by obě strany dohromady s dalšími politickými subjekty, které s nimi spolupracují, tedy například se Stranou zelených, měly na volby dohromady dát kolem 15 milionů korun.

Z toho hnutí STAN vyčlenilo zhruba pět milionů, zelení prý přispějí částkou 700 tisíc korun. TOP 09 své finanční možnosti ještě neupřesnila.

„Tento týden se doladí otázka názvu, lídra, financování kampaně a organizace voleb,“ řekl Právu Polčák. Doplnil, že ten subjekt, který bude mít lídra, bude v názvu koalice zmíněn zřejmě na druhém místě.

Lidovci nejskromněji. Okamurovci čísla tají

Nejskromněji z parlamentních stran se na volby připravují lidovci. „Z ústředí KDU-ČSL půjde na kampaň do evropských voleb 5,5 milionu korun. Další finance budou od kandidátů nebo ze sponzorských darů,“ uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová.

Jak Právo informovalo, lídr kandidátky Pavel Svoboda už věnoval straně na volby rovný milion korun.

SPD Tomia Okamury dosud rozpočet kampaně tají. „V tuto chvíli nelze vyčíslit celkové náklady za kampaň. V zákonné lhůtě samozřejmě finální účet zveřejníme,“ uvedla Okamurova mluvčí Barbora Zeťová.

Reklama

Výběr článků

Načítám