Hlavní obsah

Alkohol je zabiják číslo 1. Přísnější regulace je nutná, říkají odborníci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Češi vypijí až 170 litrů alkoholických nápojů na hlavu ročně, což je asi 14 litrů čistého lihu. Česko je kvůli tomu stále ve světě na špičce. Nelichotivé prvenství přináší až sedm tisíc mrtvých ročně a také nízký věk dožití ve zdraví. Odborníci proto volají po přísnější regulaci prodeje alkoholických nápojů.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Odborník na drogovou problematiku a národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil na archivním snímku.

Článek

„Alkohol je zabiják číslo jedna. Ročně umře na předávkování pět set většinou nezkušených uživatelů, kvůli ostatním legálním i nelegálním drogám je to třicet lidí,“ uvedl ve středu národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil na kulatém stolu zdravotnických expertů.

Se svými kolegy na Úřadu vlády připravuje akční plán, který by měl vést k větší regulaci jak prodeje, tak reklamy na alkohol. „Ještě letos chci představit legislativní návrh. Určitě budeme chtít zpřísnit reklamu na alkohol a není možné se nebavit o daních,“ dodal Vobořil.

Ve hře je stále zdanění tichého vína, které jako jediný alkohol nepodléhá spotřební dani. Tuto výjimku podporují jen lidovci, ale podle posledních informací je jejich odpor neudržitelný.

Stanjura už se spotřební daní na víno nechce otálet

Ekonomika

Zástupkyně Světové zdravotnické organizace (WHO) v Česku Zsófia Pusztaiová na setkání uvedla, že čeští politici by se měli hlavně zaměřit na to, aby nebyl alkohol tak přístupný dětem a mládeži. „Omezení marketingu, cenová a daňová politika, omezení dostupnosti alkoholu a zdravotní varování na alkoholických nápojích. To jsou zásadními kroky k ochraně zdraví dětí,“ uvedla Pusztaiová.

Omezení doby prodeje, zdrženlivá reklama

Mezi základní doporučení WHO, o kterých přemýšlejí i na Úřadu vlády, je omezení doby, kdy může být v maloobchodních prodejnách, večerkách nebo na benzinových pumpách alkohol prodáván. Dalším receptem je povinné varování o škodlivosti, jako je na cigaretách, nebo regulace reklamy, aby nemířila na mladé.

Podle Vobořila by bylo dobré, kdyby se výrobci i prodejci alkoholu sami vyvarovali nevhodných marketingových postupů. „Dobrým příkladem mohou být pivovarníci, kteří se shodli na tom, že v reklamě na pivo nesmí být herec mladší 25 let,“ uvedl Vobořil.

V Česku je v ohrožení alkoholem více než 1,5 milionů lidí, kteří pijí každý den více než dvě sklenice alkoholu (litr piva, čtyři deci vína nebo jedno deci pálenky). A až 800 tisíc pije škodlivě, tedy že konzumují často větší množství alkoholu.

Anketa

Souhlasíte, že by se vzhledem ke škodlivosti alkoholu měla regulovat jeho dostupnost?
Ano
61,4 %
Ne
38,6 %
Celkem hlasovalo 18597 čtenářů.

Podle adiktologa Miroslava Bartáka průzkumy ukázaly, že si mladí Češi uvědomují riziko alkoholu a přivítali by větší regulaci. „Celkem 73 procent dotázaných mladých žen a téměř 63 procent mladých mužů souhlasí s tím, že na obalech alkoholických nápojů by měla být natištěná varování o škodlivých účincích alkoholu,“ uvedl Barták. Skoro polovina dotázaných souhlasí se zvýšením ceny.

Výzkumníci z PAQ Research spočítali, že stát získá z alkoholických nápojů ročně na daních okolo 14 miliard korun. „Společenské náklady - jako je ztráta produktivity, náklady na léčbu, vyšší kriminalita i předčasná úmrtí - dosahují ale přes 80 miliard korun ročně,“ uvedl ekonom z PAQ Research Jakub Komárek. Politici by podle něj měli zrušit výjimku na tiché víno a zavést automatickou valorizaci daní na alkohol, protože kvůli tomu jeho cena relativně klesá.

Tereza Ramba: Všichni víme, že alkohol je problém. Obvykle s ním přichází i lež

Film

Reklama

Výběr článků

Načítám