Článek
„Jde o významný den pro celou českou dálniční síť,“ zdůraznil v souvislosti s otevřením posledního úseku dálnice D1 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Připomněl přitom, že původní trasování dálnice bylo trochu jiné. To se ale po rozpadu Československa změnilo.
„To znamená, že dálnice nevede do Košic, ale do Ostravy, do Polska. Každopádně: když si vezmeme ten klíčový rok 1967, kdy se stavba dálnice rozjela u Prahy, prvním úsekem mezi Prahou a Mirošovicemi, tak je to po 58 letech, kdy jsme tento nejvýznamnější dálniční tah v České republice dokončili. Pro nás stavaře, pro všechny řidiče, celou Českou republiku je to výjimečná událost,“ konstatoval Mátl.
„Dokončení dálnice D1 v úseku Říkovice – Přerov znamená kompletní dokončení nejdelší a nejznámější české dálnice, která se stavěla od roku 1967. Tento historický milník je sice mimořádně významný, zároveň však musíme rychle směřovat k dalšímu, kterým je dokončení celé páteřní sítě dálnic. Za zásadní v tomto ohledu považuji stabilní systém financování pro roky 2026 až 2029, aby se klíčové stavby mohly plánovat bez ad hoc odkladů a přepracovávání rozpočtů,“ řekl ministr dopravy Ivan Bednárik (SPD).
Úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov je dlouhý 10,1 kilometru. Jeho výstavba přišla na 7,9 miliardy korun bez DPH, většinu nákladů uhradí EU. Součástí stavby, kterou se podařilo zprovoznit tři měsíce před původně plánovaným termínem, jsou mimo jiné tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny v souhrnné délce čtyři kilometry a čtrnáct mostů o celkové délce 1 900 metrů.
Nejnáročnějším objektem celé stavby byla 940 metrů dlouhá mostní estakáda, která převádí dálnici mimo jiné přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a čtyřkolejnou železniční trať Olomouc – Přerov. Zajímavostí je, že jen v násypech nového úseku dálnice je 3,25 milionu metrů krychlových materiálu.

