Článek
O pozitivních účincích poslechu hudby se hovoří už dlouho. Učení se hudbě, to znamená aktivní zapojení, je podle výzkumu ještě zesiluje.
Nová studie, na níž se podíleli odborníci z Pedagogické fakulty Edith Cowan University v Austrálii, souhrnně hodnotí celý balík výzkumných projektů o hudební výchově a jejím vlivu na osobní pohodu dětí a dospívajících.
Potvrzuje, že pokud se děti věnují hudebním aktivitám, ať už jde o zpěv, nebo hru na hudební nástroj, vedou si lépe v oblasti mezilidských vztahů i vzdělávání a umějí lépe pracovat s emocemi.
Hudba by měla mít ve školních osnovách větší prostor
Podle hlavního autora, hudebního pedagoga a vědce Jasona Goopyho, může učení se hudbě dětem a dospívajícím přinést celou řadu výhod. „Hudební výchova ve školách je mnohem víc než radost z poslechu hudby a učení se hře na nástroj. Posiluje totiž sebevědomí, sociální vazby a chuť se učit.“
„Zjistili jsme také, že hudební výchova může podporovat pocit sounáležitosti, zlepšit emoční uvědomění a povzbudit vytrvalost. To vše přispívá k celkové pohodě malého či mladého člověka,“ uvedl Goopy.
Studie zkoumala třicet mezinárodních akademických zdrojů. Téměř ve všech se píše o pozitivních dopadech hudební výchovy na duševní zdraví a pohodu. Podle Goopyho je proto nejvyšší čas přehodnotit její význam a účel v rámci školních osnov.
„Naše zjištění upozorňují na potřebu uznání hudební výchovy jako nezbytné součásti strategie vedoucí ke zlepšení osobní pohody dětí a mládeže ve školách,“ vysvětluje propagátor hudebního vzdělávání. Protože je nezbytná pro podporu celkového rozvoje dítěte, neměla by být vnímána jako okrajový předmět, nebo dokonce pouze jako mimoškolní aktivita.
Přínos hudební výchovy se projevuje ve třech oblastech
1. Individuální
Na této úrovni žáci a studenti vykazují zvýšení sebevědomí i pocitu naplnění a zlepšení emoční regulace.
2. Sociální
Pomáhá dětem budovat vztahy, rozvíjet komunikační dovednosti, pěstovat pocit sounáležitosti.
3. Vzdělávací
Podporuje aktivní zapojení do vzdělávacího procesu a motivaci učit se.
Hudební výchova tak vytváří příležitosti k sebevyjádření, spolupráci a k dosahování úspěchů. To všechno přispívá k tomu, že děti žijí dobře a zdravě.
Síla hudební výchovy a duševní zdraví dětí
Studie také upozorňuje na účinné prostředky k podpoře osobní pohody žáků a studentů. Patří mezi ně například aktivní vytváření hudby, hudebních děl i bezpečného a zábavného prostředí.
„V době, kdy rostou obavy o duševní zdraví dětí a mládeže, je nesmírně důležité, aby školy využily všechny dostupné prostředky k podpoře jejich duševní pohody včetně síly hudební výchovy,“ myslí si Goopy a jeho kolegové.
Vyzývají k dalšímu mezioborovému výzkumu s cílem vyvinout standardizované postupy pro výuku hudební výchovy ve školách. „Tento výzkum vysílá jasný signál, že učení se hudbě je víc než jen umělecké potěšení. Aktivně přispívá k tomu, aby se mladí lidé mohli celkově rozvíjet.“
Děti potřebují přístup ke kvalitnímu, postupnému a průběžnému školnímu hudebnímu vzdělávání poskytovanému schopnými sebevědomými učiteli. „Každé dítě, bez ohledu na to, jakou školu navštěvuje, si zaslouží příležitost zlepšovat své duševní zdraví prostřednictvím hudební výchovy,“ uzavírá Goofy.