Hlavní obsah

Z Frankfurtu do Dubaje za 90 minut? Evropská společnost vstupuje do nadzvukových závodů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od ukončení provozu Concordů uplyne letos na podzim 20 let. Stále více společností chce však létání nadzvukovou rychlostí vrátit do hry. Do těchto pomyslných závodů se nyní připojuje také evropský start up Destinus, který slibuje, že jeho letadlo by mělo cestu z Frankfurtu do Dubaje zvládnout za hodinu a půl. Do Sydney pak za čtyři hodiny a 15 minut.

Foto: Profimedia.cz

Dubaj (ilustrační foto)

Článek

Letadla společnosti Destinus by poháněl vodík, cesta by se proti nynější komerční dopravě zkrátila na čtvrtinu, informuje server CNN. Start up se sídlem ve Švýcarsku a pracovišti ve Španělsku, Francii i Německu už úspěšně otestoval první dva prototypy, třetí bude zkoušet koncem letošního roku.

Společnost Destinus k nadzvukovému létání přistupuje podle vedení odlišně, navrhuje totiž nejprve autonomní letouny. „Naší strategií je vyvinout menší drony, než je zvětšíme na úroveň velkého pilotního letounu,“ uvedla za vedení firmy Martina Löfqvistová. Dodala, že vodík je pohonem budoucnosti, protože jde o čistý a obnovitelný zdroj. „Chceme, aby naše stroje létaly na velké vzdálenosti,“ konstatuje Löfqvistová a dodává, že společnost cílí například na trasy mezi Evropou a Austrálií.

Dlouhodobým cílem společnosti je nabízet zcela bezemisní lety a využívat pouze vodík. V krátkodobém horizontu se však bude na vzlety používat klasický kerosin. „Vodík je vám k ničemu, dokud nedosáhnete nadzvukové rychlosti,“ upřesnila Löfqvistová.

Ve 40. letech několik tříd

Vývoj letadel by měl být poměrně rychlý, podle vedení ale bude samozřejmě záležet také na investorech a financích. Někdy ve 30. letech by ale společnost chtěla uvést do provozu letadlo pro zhruba 25 cestujících, které by mělo ještě trochu omezený dolet. Ve 40. letech už by měl být k dispozici větší stroj, jenž by nabízel různé letové třídy, včetně economy.

„Doufáme, že do té doby značně klesne cena vodíku, což by nám umožnila snížit ceny letenek a náklady,“ tvrdí manažerka společnosti.

V posledních letech chce nadzvukové létání vrátit do hry více společností, nejvýraznější je asi americká firma Boom Supersonic. Ta plánuje svá letadla uvést na trh do konce tohoto desetiletí.

Španěl navrhl letadlo, které má z Londýna do New Yorku doletět za 80 minut

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám