Hlavní obsah

Ve Švédsku vznikla replika obří historické galeony. Čeká ji cesta do Číny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po stovkách let od svého ztroskotání povstala historická galeona Götheborg jako fénix z popela. Tedy přesněji řečeno její velkolepá replika. Původní plavidlo, které patřilo švédské Východoindické společnosti, se v roce 1745 potopilo, kopie nyní stojí u stockholmských břehů a v příštím roce vyrazí na cestu do Šanghaje.

Foto: Profimedia.cz

Původní loď Götheborg se v roce 1745 potopila v řece Göta.

Článek

Replika galeony nazvaná Götheborg II se v dubnu 2022 vydá ze Švédska ve stopách své předchůdkyně. Na cestě do Číny plánuje posádka zastávky mimo jiné v Londýně, Lisabonu, Athénách, Alexandrii a po proplutí Suezským průplavem také v Singapuru či Ho Či Minově městě. Pokud půjde vše podle plánu, dorazí loď do cíle v říjnu, píše server CNN.

O plavidlo se aktuálně stará 80 lidí, ale na každé zastávce se posádka rozroste o dalších zhruba 50 členů. O to, aby se galeona dostala bezpečně do cíle, se tak ve výsledku bude starat až 600 lidí. „Účelem cesty je posílit švédsko-asijské obchodní vztahy a více zacílit na potřebu inovativních řešení pro udržitelnější svět,“ uvedl zástupce projektu pro CNN.

„Misí expedice je vnést do popředí švédské inovace a obchod jakožto důležitou a nezbytnou součást řešení našich vizí o udržitelné budoucnosti,“ doplnil zástupce projektu.

Použili stejné nástroje i materiál

Jednou z výzev, s níž se museli konstruktéři repliky při stavbě popasovat, bylo sehnat stejný materiál a nástroje, které se používaly v 18. století. Götheborg byla ve své době největší dřevěnou námořní lodí a tým nechtěl představit jen její moderní interpretaci, ale skutečně věrnou repliku.

Stejně jako předchůdkyně, také galeona Götheborg II je 58,5 metru dlouhá, 11 metrů široká a dokáže plout rychlostí až 11 uzlů, tedy zhruba 20 kilometrů v hodině. Postavit repliku trvalo déle než dekádu.

Na palubě původního plavidla, které vlastnila švédská Východoindická společnost, se do země poprvé dostaly například rýže nebo čaj. Loď dostala jméno po Göteborgu, druhém největším švédském městě, které mělo vzhledem k přístupu k Severnímu moři strategickou polohu a bylo významným obchodním centrem.

Ani chvíli v letadle. Společnost láká na zelenější cestu kolem světa

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám