Hlavní obsah

Smartwings jako první přistály v Antarktidě s Boeingem 737 MAX

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve středu dosedl na Antarktidu poprvé v historii Boeing 737 MAX. Let operovaly české aerolinky Smartwings pro společnost Aircontact, která chtěla na kontinent dopravit členy Norského polárního institutu. Let z Osla s mezipřistáním v Čadu a Kapském Městě proběhl podle dopravce bez komplikací.

BEZ KOMENTÁŘE: Smartwings přistály s boeingem v AntarktiděVideo: Sven Lidström

 
Článek

Celkově letadlo urazilo vzdálenost 15 680 kilometrů. Let z Kapského Města na antarktickou přistávací dráhu Troll Airfield v severním cípu kontinentu trval šest hodin.

V ledové pustině strávil stroj zhruba dvě hodiny a poté se přes Jihoafrickou republiku vypravil zpět do Osla, uvádí dopravce v tiskové zprávě. Posádka letadla dostávala průběžně během letu zprávy o počasí a způsobilosti letiště.

K přistání a vzletu slouží 3000 metrů dlouhá a 60 metrů široká dráha, která je vybudována na ledovci v nadmořské výšce 1232 metrů. Povrch byl speciálně upraven a pracovníci Norského polárního institutu předem změřili brzdný účinek, aby bylo možné vzlétnout a přistát v souladu s předpisy a normami výrobce letounu při dodržení všech bezpečnostních parametrů.

„Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ okomentoval cestu kapitán Tomáš Nevole, který byl jedním ze tří pilotů v letadle.

Foto: Sven Lidström

Letadlo převáželo členy Norského polárního institutu.

Ti museli projít výcvikem pro seznámení s danou oblastí provozu a letištěm. Všichni členové posádky také absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly.

Počasí bylo pečlivě sledováno pět dní před odletem na základě předpovědí německých meteorologických ústavů DWD a AWI, které mají v Antarktidě informační zdroje. Pro přistávací plochu Troll Arfield bylo navíc nutné získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví. V dosahu totiž není žádná jiná možnost přistání.

Vloni tam přistál airbus

Výzkumná stanice Troll Research Station, na kterou mířili norští vědci, se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části pobřeží princezny Marthy v zemi královny Maud a věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování.

V loňském roce poprvé v Antarktidě přistál také Airbus A340. Na kontinent letěl rovněž z Kapského Města a přepravoval personál pro luxusní tábor Wolf’s Fang.

První zaznamenaný let do Antarktidy byl podniknut v roce 1928, a to jednoplošníkem Lockheed Vega 1. Z Jižních Shetland ho pilotoval australský válečný pilot a průzkumník George Hubert Wilkins. Podobné lety sloužily vědcům k tomu, aby získali základní informace o topografii kontinentu.

V Antarktidě vůbec poprvé přistál velký airbus

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám