Hlavní obsah

Projíždění železničních tratí je pro ně celoživotní vášeň. Takto vypadá víkend s šotouši

Novinky, Roman Hrůza

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo by neměl rád vláčky? Už v dětství většina z nás prožila lásku k železnici, ať už k té modelové, nebo skutečné. Pokud vás toto pouto neopustilo v pozdějším věku, možná jste tento koníček proměnili v zaměstnání nebo patříte ke komunitě šotoušů. Spolupracovník Novinek.cz Roman Hrůza se zúčastnil víkendové akce, kterou zorganizoval Klub železničních cestovatelů (KŽC) po drahách v Maďarsku.

Foto: Roman Hrůza

Členové KŽC si pronajali maďarský motorák. Vlaková četa dopravce MÁV ochotně pózuje ve stanici Andráshida.

Článek

Hlavním programem netradičního zájezdu za bezmála 8000 korun je projíždění neveřejných tratí, jako jsou spojky, přeložky nebo průmyslové vlečky. V programu nechybí plánované foto zastávky či exkurze do dopravního zázemí. A to vše soukromým vlakem, který jede podle vlastního jízdního řádu.

Na 44 železničních nadšenců, chcete-li šotoušů, se sešlo v maďarském Zalaegerszegu. Zde na ně čekal typický motoráček, který známe z českých lokálek pod označením řady 810 (dříve M 152). Tyto vlaky se vyráběly od roku 1972 ve Vagonce Studénka a byly dodávány i pro maďarské dráhy (MÁV) pod označením Bzmot (dnes řada 117).

Po nástupu všech přihlášených se vydal motorák na projetí železničního trianglu včetně 3,5 kilometru dlouhé „spojky“, po které nejezdí žádné pravidelné vlaky. Podobný program jízdy po krátkých spojkách, nákladních ranžírech nebo vlečkách následuje v dalších městech: Celldömölk, Győr, Gönyű, Almásfüzitő, Tokod či Dorog.

Budapešť je město, kde skutečnost obvykle předčí očekávání

Cestování

Železniční síť je důležitá pro budoucnost

„Účastníci akce, převážně členové klubu železničních cestovatelů, soustavně projíždí železniční síť v celé Evropě, mnohdy i mimo ni. Klub pro své členy vydává tzv. Přehledy tratí, kde jsou evidovány jak běžně provozované tratě, tak ty speciální (nákladní, spojky, přeložky), tak tratě zrušené, včetně kilometráže. Na takový program dokážeme přitáhnout nadšence z celé Evropy,“ říká Bohumil Augusta, cestovatel a zakladatel KŽC.

Foto: Roman Hrůza

Součástí programu jsou organizované foto zastávky na místech, kde osobní vlaky běžně nejezdí.

Podle něho se železnice za 30 let radikálně změnila, ale naštěstí si Evropa uvědomuje, že i lokální dráhy mají smysl, což však vůbec není případ České republiky, kde se bohužel aktuální vývoj ubírá přesně opačným směrem. 

„Zatímco v 90. letech prošla železnice v Polsku, ale i v Německu, Maďarsku, na Slovensku a okrajově také u nás vlnou rušení lokálek, dnes se některé tyto tratě, zejména v Polsku i v dalších zemích, za mnohamiliardové investice obnovují. U nás v České republice si můžeme tyto velké výdaje uspořit, pokud nebudeme opisovat 25 let staré chyby našich předchůdců. Objednáváním zvláštních vlaků na lokální tratě tyto iniciativy podporujeme,“ dodává Augusta.

V tom mu dává za pravdu i jeden z účastníků akce Jan Šurovský, který se dlouhodobě snaží upozorňovat na důležitost zachování železniční infrastruktury jako celku. Podle něho se v budoucnu dají využít lokální tratě k novým dopravním technologiím. 

Foto: Roman Hrůza

Mnozí šotouši poctivě počítají projeté kilometry, své cesty zaznamenávají do různých map a sbírají otisky železničních razítek.

„Autonomní vlaky či různé robotické vozíky pro bezpilotní přepravu zásilek do úschovných boxů v místech, kam je souběžná silniční nákladní a kurýrní doprava nákladnější a především nelogická,“ říká Šurovský. Podle něho by se měly vytipovat lokálky s tímto potenciálem po celé ČR. „Příkladem může být řada lokálek ve Středočeském kraji nebo v horských, odlehlých oblastech,“ dodává Šurovský.

Lokálkou kolem Dunaje

Historické město Győr ležící na soutoku Mošonského Dunaje a Ráby není jen známým turistickým cílem, skýtá i dopravně zajímavá místa, která byla na programu této jízdy. 

V Hanoji pokračují v odrazování turistů od místní slavné atrakce

Cestování

„Hlavním tahákem bylo projetí seřaďovacího nádraží a spojky na trati železničního dopravce GySEV, který v Maďarsku existuje z dob Rakouska-Uherska. Následně jsme se vydali po devítikilometrové někdejší dráze s osobní dopravou, dnes vlečce do přístavu na Dunaji v Gönyű, a dále přes nákladové nádraží Komárom po lokálce kolem Dunaje do Esztergomu, kde byla akce ukončena,“ upřesnil program netradičního výletu Bohumil Augusta.

Ve fotogalerii si lze prohlédnout zastávky a místa, které Klub železničních cestovatelů navštívil v rámci jízdy zvláštního vlaku po Maďarsku.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Klub železničních cestovatelů

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám