Hlavní obsah

Evropu s Afrikou může propojit podzemní tunel za 149 miliard

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všem, kteří se bojí létat, ale zároveň by rádi objevovali krásy severní Afriky, možná svítá na lepší časy. Podvodní tunel by mohl propojit Španělsko s Marokem už v tomto desetiletí. Nyní záleží na tom, zda bude schválen návrh, jehož realizace je odhadována bezmála na 149 miliard korun.

Foto: Profimedia.cz

Podvodní tunel by spojoval Španělsko s Marokem

Článek

Více než 27 kilometrů dlouhý podvodní tunel by mohl propojit evropskou vysokorychlostní železnici se severoafrickou už v roce 2030, uvedl server Independent.

Tunelem pod Gibraltarským průlivem by projížděl vysokorychlostní vlak, jenž by spojoval stávající železnice ve španělském Madridu s marockou Casablancou. Tamější trasa Al Boraq, jež spojuje Casablancu s Tangerem, byla spuštěna v roce 2018 a vlaky na ní jezdí rychlostí až 200 kilometrů v hodině.

Zatímco letecké spojení mezi městy na dvou kontinentech trvá průměrně hodinu a padesát minut, cesta vlakem je odhadována na pět a půl hodiny. Projekt je v současnosti ve fázi plánování a ambiciózní termín zprovoznění byl vybrán tak, aby byl tunel funkční před Mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2030, jehož hostitelskými zeměmi budou Španělsko, Portugalsko a Maroko.

Za čím vyrazit na Mallorku, Menorku a Ibizu?

Cestování

Oficiální náklady na realizaci megalomanského projektu nebyly zveřejněny, odhadovaná suma se ale v přepočtu pohybuje kolem 148 978 395 000 korun. Španělská vláda již loni potvrdila financování z EU na studii tohoto typu spojení mezi Evropou a Afrikou v hodnotě více než 57 milionů korun.

Mluví se o něm už 40 let

Španělská ministryně dopravy Raquel Sánchezová Jiménezová k loňskému projektu řekla: „Dáme podnět k nastudování projektu maximálního geostrategického významu pro naše země a pro vztahy mezi Evropou a Afrikou.“ Dodala, že o projektu, který by takto propojil dva kontinenty, se začalo poprvé mluvit už před 40 lety.

Studie provedené oběma zeměmi ale odhalily několik těžkostí. Gibraltarský průliv dosahuje hloubky až 900 metrů a počítat je třeba i s pravidelnou seismickou aktivitou na geologickém zlomu mezi Azory a Gibraltarem.

Pokud by stavba byla úspěšná, odhaduje se, že by tunelem mohlo projet bezmála 13 milionů cestujících ročně a mohl by zároveň přepravit až 13 milionů tun nákladu mezi oběma kontinenty.

V Keni jsem se cítila bezpečněji než v Evropě, říká česká fotografka

Cestování

Noční cigareta na pláži vyjde na 80 tisíc korun. Španělé přitvrzují

Cestování

Výběr článků

Načítám