Hlavní obsah

Čekací doba na mražené krokety je 43 let, přesto jsou ztrátové

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Není výjimkou, že se na některé speciální produkty čeká roky. Mražené masové krokety však nejsou položkou, u které byste předpokládali dobu doručení tak dlouhou, že se jí značná část zákazníků nemusí vůbec dožít. A aby toho bizáru nebylo málo, pro jejich výrobce se navíc jedná o ztrátové zboží. Zjistíte-li, kde k paradoxní situaci dochází, je to hned o něco méně zarážející. Objednáte-li hned, možná si jednou pochutnáte v Japonsku.

Foto: Profimedia.cz

Ztrátové krokety jsou nejoblíbenějším produktem japonského řeznictví. Ilustrační fotografie

Článek

Krabici kroket z Kobe hovězího si můžete objednat jen v rámci Japonska, a kdo tak učiní dnes, balíček obdrží za 43 let. Tak moc je rodinné řeznictví Asahiya ve městě Takasago v japonské prefektuře Hyōgo zavaleno objednávkami.

Kobe hovězí je delikátní maso skotu Wagyu, jež je chováno v japonském Kobe a jeho okolí podle přísných standardů.

Řeznictví bylo založeno v roce 1926 a krokety začalo prodávat po druhé světové válce. Senzací se ale staly až v roce 2000. Do internetové nabídky obchodu se „Extrémní krokety“ dostaly v roce 1999. Jednalo se o nápad Shigeru Nitta, majitele třetí generace řeznictví, který si podle CNN uvědomil, že zákazníci váhají, zda zaplatit vysoké částky za Kobe hovězí v online prostředí. Extrémní krokety měly být výhodnou ochutnávkou na zkoušku.

To nejchutnější hovězí

Tehdy je prodávali za 270 japonských jenů za kus, což je v přepočtu asi 42 korun. Jen maso na výrobu jedné přitom vyšlo na 400 jenů, tedy asi 62 korun.

Co čeká za žlutými dveřmi s nápisem knihkupectví

Cestování

„Vyrobili jsme dostupné a chutné krokety, které představovaly náš koncept. Naší strategií bylo, že si zákazníci pochutnají na kroketách, a pak si snad po prvním ochutnání objednají naše Kobe hovězí,“ vysvětlil majitel řeznictví.

Kvůli minimalizování finanční ztráty zpočátku vyráběli jen 200 kroket týdně v kuchyni náležející k řeznictví.

Vysoká kvalita ingrediencí

Řeznictví si zakládá na tom, že prodává jen maso od dodavatelů, které dobře zná, a jsou ze stejné prefektury. Dědeček současného majitele sám farmáře objížděl na kole a vybíral si konkrétní zvířata.

Za úspěchem kroket stojí vysoká kvalita ingrediencí s nepochopitelně nízkou cenovkou. Krokety jsou denně vyráběny bez konzervantů z masa tři roky starých krav kvality Kobe A5 a brambor z lokální farmy.

Majitel řeznictví dokonce povzbudil pěstitele brambor, aby pole hnojil kravským hnojem. Stonky brambor jsou zase krmeny dojnice, čímž se cyklus uzavírá.

Když se v počátku nového tisíciletí krokety dostaly do médií, dorazilo takové množství objednávek, až byly v roce 2016 staženy z prodeje. Telefonátů s prosbou o opětovné zařazení ale bylo tolik, že byly znovu vráceny do nabídky. Zákazníkům totiž desítky let dlouhá čekací doba nevadí.

Ačkoli cena krokety stoupla na zhruba 83 korun za kus, ceny ingrediencí se též zvýšily, takže ztráta pro výrobce je pořád stejná. Už se nevyrábějí v počtu 200 týdně, ale 200 denně.

Foto: Taťána Kynčlová, novinky.cz

Wagyu vyniká lahodnou chutí a výrazným mramorováním.

Nitta se směje vlastnímu ztrátovému nápadu i prosbám o navýšení produkce. Kdyby to totiž udělal, podnik zkrachuje. Polovina příjemců kroket si ale nakonec opravdu objedná jeho prémiové Kobe hovězí, takže jeho strategie funguje.

Zákazníci, kteří dnes dostávají své krokety, si je objednali zhruba před deseti lety. Krabice pěti kroket vyjde v přepočtu asi na 416 korun. Řeznictví rozesílá pravidelné e-mailové aktualizace a týden před doručením ještě ověřuje adresu, která se za dlouhou dobu mohla změnit.

Osobní příběhy

Majitel řeznictví byl překvapen, když dostával objednávky ze vzdálených japonských ostrovů a jednalo se o první případ, kdy si zákazníci mohli dovolit ochutnat Kobe hovězí. Jednoho z nich dokonce čekání na krokety přimělo podstoupit operaci ve vážném zdravotním stavu, aby se jich dočkal. Operace dopadla dobře a muž se stal pravidelným zákazníkem řeznictví. To majitele hluboce dojalo.

„Jsem vděčný. Tím, že jsem se proslavil, snad mohu pomoci celému průmyslu, nejen svému obchodu,“ uzavřel Nitta s typicky japonskou skromností.

Kdo by toužil po ochutnávce produktů řeznictví v dohlednější době, má šanci objednat si jiný druh kroket s doručením za deset let nebo vyzkoušet hotové produkty z prémiového hovězího v původním obchodě v Takasagu či nové pobočce ve městě Kobe, jež je vzdálené asi 50 kilometrů. Nabízeny jsou dva druhy hotových kroket za v přepočtu rovněž lidových 56 a 70 korun.

Tisíc chutí Japonska

Cestování

Největší podivnosti, které můžete ochutnat v Tokiu

Cestování

Reklama

Související témata:
Krokety

Výběr článků

Načítám