Článek
Jednačtyřicetiletý účastník olympiád v Turíně a ve Vancouveru vloni společně s bratrem Ondřejem převzal vedení upadajícího oddílu TJ Saně Smržovka, pomohli mu finančně a shromáždili kolem sebe dobrovolníky, kteří se začali o trať starat.
Její část zprovoznili už na zimu na přelomu loňského a letošního roku. Bylo to po dlouhých devíti letech, co se na dráze jezdilo i v zimě. „Byla to kombinace toho, že zimy už nejsou tak mrazivé, a zřejmě už ani nebyla vůle se tomu věnovat,“ vysvětluje Hyman, proč se na dráze tak dlouho v zimě vůbec nejezdilo.
Zprovoznění dráhy na zimu mělo velký ohlas, sáňkařský oddíl pod vedením bratrů Hymanových i díky tomu získal od města Smržovka finance na základní opravy dráhy. „Snažíme se to udržet v provozu a v takovém stavu, aby se nově příchozí, potencionální naděje, nelekli, do čeho jdou,“ popsal Jakub Hyman.
Hymanovi a spol. některé nejvíc poškozené části trati úplně vybourali a znovu vybetonovali, vyrovnávají nerovnosti, na některých místech dráhy postupně vyměňují dřevěné mantinely, jejich letošní chloubou jsou ovšem mantinely betonové a prioritou pro letošní rok je pro ně elektroinstalace. Nejvíc dobrovolníků se tak nyní pohybuje s krumpáči a rýči ve výkopech podél dráhy, protože část kabelů nově povede v zemi.

Jakub Hyman v zatáčcce s novým dřevěným mantinelem.
„Výhoda je, že jsme všichni řemeslníci. Bratr je truhlář, já jsem podlahář, jeden z kamarádů je zase železobetonář. Takže máme nutné vybavení a jsme schopní si se vším poradit,“ zmínil olympionik s tím, že pomáhají i známí z podnikání. „Máme třeba člověka, který má elektrotechnickou firmu a udělal nám projekt na elektroinstalaci,“ dodal Hyman.
Celá dráha od nejvyššího startu měří 1020 metrů, dílčí opravy ale zatím probíhají jen na zhruba 700 metrů dlouhém úseku pod silnicí. Na horní části, jejíž součástí je i slavná kruhová zatáčka, se v tuto chvíli nejezdí.

Podél dráhy se teď pracuje ve výkopech a s kabely. Prioritou pro letošní rok je nová elektroinstalace, částečně povede v zemi.
Na konci prázdnin, 30. srpna, se na dráze uskuteční velká oslava 50 let sáňkařské dráhy. Protože pro Smržovku jsou saně sportem č. 1, organizátoři očekávají účast stovek lidí.
„Smržovka byla vždycky sáňkařskou líhní, základna tu byla hodně široká a pamětníků začátků dráhy je spousta. Očekáváme, že většina z nich na oslavy dorazí a všichni se tam sejdeme,“ věří Jakub Hyman. Součástí oslavy bude závod o pohár starosty města Smržovka (na kolečkových saních) i bikerská show.

Na dráze se přes léto jezdí na kolečkových saních. Na snímku mládežnický tým z Polska, který ve Smržovce v polovině srpna absolvoval přípravu.
Každý rok budovali jednu etapu
Že se o dráhu starají nadšenci a dobrovolníci, není pro trať nic nového. Unikátní dráhu v 70. letech také budovali v rámci akce Z lidé ze sáňkařského oddílu a pár jejich známých. Začali v roce 1972 výkopem děr pro patky cílové zatáčky, každý rok vybudovali jednu etapu a 700 metrů dlouhý úsek pod silnicí dokončili v roce 1975.

Součástí sáňkařské dráhy ve Smržovce je i slavná kruhová zatáčka, navrhnul ji Horst Urban, otec kreslíře a olympionika Petra Urbana.
Po úspěšné první zimní sezóně podal tehdy sáňkař a zasloužilý mistr sportu Horst Urban (1936 - 2010), otec olympionika a kreslíře Petra Urbana, návrh, aby se vybudovala ještě část nad silnicí včetně kruhové zatáčky, jaká v té době stála pouze v Oberhofu. Počátkem července 1976 stavba horního úseku začala a už v prosinci téhož roku se právě Horst Urban stal prvním závodníkem, který monumentálně vypadající kruhovou zatáčku projel.