Hlavní obsah

Moderní nádraží se stane zelenou oázou uprostřed města

Zatímco stará velká nádraží bývají často zdrojem nepříjemného hluku, mnohdy nejrůznějších zápachů a bývají i místem, kde se sdružují nejrůznější nekalé živly, moderní nádraží se snaží tento trend radikálně změnit. Velice zdařilým příkladem je právě stavěné nádraží v centru města Ťia-sing na jihovýchodě Číny.

BEZ KOMENTÁŘE: V čínském Ťia-sing vyroste Nádraží v leseVideo: MAD Architects

 
Článek

Výstavba Nádraží v lese, jak je projekt nazván, započala v roce 2019 a podle současných předpokladů by mělo být hotové letos, k prvnímu červenci. Jeho podobu navrhli architekti z čínského ateliéru MAD Architects, v čele s jeho zakladatelem Ma Jen-sungem.

Projekt zahrnuje plochu 35,4 hektaru, přičemž kromě výstavby nového nádraží na místě zastaralého je jeho součástí renovace sousedícího Parku občanů. Zastavěná plocha má rozsah 280 tisíc čtverečních metrů.

Původní nádraží dosáhlo maxima své kapacity. To však způsobilo přetížení okolního dopravního systému a další obslužní infrastruktury. Výsledkem byl úpadek dané části důležitého města, ležícího nedaleko Šanghaje, Chang-čou a Su-čou.

Historizující prvek v samém centru

Kdo zná díla čínských architektů, ví, že jejich práce mají prakticky vždy velice elegantní rysy a tvary inspirované přírodou. Důležitým krokem mimo tento trend byl návrh Muzea migrace v Rotterdamu. A právě s tímto projektem má nové nádraží v Ťia-sing jeden společný prvek. Nikoli jen symbolickou, ale hmatatelnou připomínku historie místa.

Foto: MAD Architects

Nové nádraží se stane zelenou oázou uprostřed města.

Architekti se rozhodli znovu vybudovat starou nádražní budovu z roku 1907, zbořenou o 30 let později, v samém centru celého projektu. Podle plánů zachovaných v archivech bude nová budova v měřítku 1:1 ke stavbě historické a vznikne v ní Historické muzeum železnice v Ťia-sing.

Na povrchu příroda, pod povrchem doprava

Skutečné nádraží je pak uschováno převážně pod povrchem země, přesto však má být plné přirozeného denního světla, s přátelskou atmosférou, velice přehledné a přizpůsobené pohodlí jeho uživatelů.

Pod městskou oázou je vzájemně propojena řada funkcí a služeb. Například návštěvníci na úrovni ulice mohou pohodlně vstoupit a vystoupit z dopravního uzlu, zatímco ostatní se procházejí parkem, jdou do železničního muzea nebo zavítají do obchodní zóny na jižním okraji areálu, než se vydají na cestu vlakem.

V podzemním systému je pak propojeno hned několik typů dopravy, přímo napojených na pod povrch zanořené městské komunikace. Jsou zde autobusové terminály, tramvajová zastávka, metro, parkoviště a stanoviště taxi. To vše je připraveno pro využití cestujících vlakem, stejně tak ale pro návštěvníky nově vytvořené obchodní zóny.

Foto: MAD Architects

Takto bude vypadat komerční zóna.

Vlastní nádraží bude mít tři nástupiště obsluhující šest drah. Celková kapacita je odhadována na 5,28 milionu cestujících ročně s objemem ve špičce 2300 lidí za hodinu.

„Nejlepší městské prostory ve městě by měly patřit všem. Architektura, sluneční světlo, příroda a čerstvý vzduch by měly fungovat v harmonii, aby je sdíleli všichni; měly by vytvářet prostředí, kde lidé mohou jak žít, tak cestovat pohodlně a důstojně,” myslí si architekti.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Reklama

Související témata:

Související články

Sloní podobu mrakodrapu vymyslel malý chlapec

K nejznámějším stavbám thajského Bangkoku patří bezpochyby mrakodrap nazvaný prostě Elephant. Tedy slon. Každý, kdo jej už z dáli spatří, ani nepředpokládá, že...

Výběr článků

Načítám