Hlavní obsah

Cestující vystřídali na lanovce na Petřín řemeslníci

Právo, cie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vnitřek stanice lanovky na Petříně zabírá lešení, aby malíři dosáhli i na vysoký strop. Pod ním stojí opuštěný vagón, jenž cestující znovu sveze až první listopadový víkend. Dráha je od poloviny tohoto měsíce mimo provoz, neboť nastalo období pravidelné revize.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Vagón lanovky se ukrývá pod lešením, které slouží malířům k výmalbě stanice.

Článek

„Zavřeno,“ nechtěl dovnitř pustit dva cizince, kteří už sahali po klice, jeden z řemeslníků v modrých montérkách. Když si mladí muži s foťáky na krku přečetli, do kdy lanovka nepojede, odcházeli evidentně zklamaní obdivovat krásy podzimní přírody v okolí rozhledny.

Údržba se koná vždy na jaře a na podzim. „Malují se nástupní prostory, sociální zařízení, kanceláře, šatny. Ty samé práce se dělají na spodní stanici Újezd. Máme v plánu běžnou údržbu strojovny, zařízení vozů, přikotvujeme pražce na trati, aby v betonu lépe držely,“ vypráví Pavel Kejha, který má rekonstrukci na starosti.

Technici důkladně kontrolují, zda se neopotřebovalo lano, které táhne lanovku. „Kdybychom našli nějakou deformaci, muselo by se vyměnit,“ líčí. Zatím se ale žádné závažné zádrhele naštěstí neobjevily.

Údržba i úklid po vandalech 

Vozy pocházejí z roku 1985. Doteď jezdí na původních podvozcích z roku 1932, jen trochu upravených. „Rozebereme ovládací panely, vyčistíme kontakty na spínacích jednotkách, prohlédneme baterie, klínovou brzdu připravíme na zimu, zkontrolujeme vzduchové písty na ovládání dveří,“ pokračuje Kejha v líčení náplně následujících dní.

A protože ani tyto vagóny se nevyhnou řádění vandalů, úklidovou četu čeká likvidace sprejerských klikyháků a všemožných samolepek. Podle Kejhy jsou tito neukáznění cestující poslední dobou umírněnější.

Poprvé lanovka vyšplhala do kopce v roce 1891. Na trati vydržela do roku 1921. Provoz ustal kvůli nedostatku vody a jejím vysokým cenám. Tehdy byl totiž jako pohon použit jednoduchý systém vodní převahy. Druhá etapa nastala v letech 1932– 1967, kdy ji zarazil mocný sesuv půdy. Rozjela se opět roku 1985, kdy se kvůli spartakiádě vzhůru na stadión hrnuly davy lidí.

Ročně lanová dráha sveze průměrně 1,5 miliónu osob. Z 80 procent jde o turisty. Pražané ani po změnách MHD letos v září tudy častěji nejezdí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám