Článek
Ačkoliv jsou elektromobily díky nulovým lokálním emisím označovány za ekologické řešení dopravy, kolem jejich nabíječek nemusí být vzduch tak čistý, jak se dosud zdálo. Na možný problém přišla studie kalifornské univerzity (UCLA Fielding School of Public Health), jak upozornil web Carscoops.
Studie se zaměřila na rychlonabíječky s výkonem 50 kW ve 47 městech Los Angeles County, kolem kterých sledovala výskyt částic označovaných PM2.5. Ty jsou s velikostí kolem 2,5 mikrometru pro představu až 30krát menší než průměr lidského vlasu.
Během měření byla v běžných ulicích naměřena koncentrace 7 až 8 mikrogramů PM2.5 na kubický metr, na dálnici 10 až 11 mikrogramů, kolem čerpacích stanic v průměru 12 mikrogramů a kolem rychlonabíječek v průměru 15 mikrogramů, přičemž maximum bylo až 200 mikrogramů na kubický metr.
Nejvyšší koncentrace byly přitom naměřeny v blízkosti samotných nabíjecích stanic, s odstupem několika metrů ale koncentrace výrazně klesla a s odstupem několika stovek metrů nebyl patrný rozdíl oproti okolnímu prostředí, jak uvádí přímo citace na webu UCLA.
Velký nárůst množství mikročástic ve vzduchu kolem rychlonabíječek je studií připisován procesu převodu střídavého elektrického proudu na stejnosměrný, který je potřebný k rychlonabíjení elektromobilů. Stanice jsou kvůli chlazení během tohoto procesu vybaveny chladicími ventilátory, které zřejmě rozvíří prach v okolí nabíjecí stanice.
Nebezpečí mikročástic přitom spočívá právě v jejich malé velikosti, díky čemuž mohou pronikat hluboko do plic a dostat se mohou až do krevního oběhu. Původem těchto částic přitom často bývá například prach uvolňovaný při brzdění či při opotřebení pneumatik.
Navzdory novému objevu nicméně profesoři stojící za studií považují elektromobily za prospěšné pro životní prostředí a za výrazné vylepšení oproti vozům se spalovacím motorem. Problém s vířením mikročástic půjde v budoucnu zřejmě vyřešit instalací mikrofiltrů, které jemné částice zachytí.
Posádkám elektromobilů na nabíječkách je pak doporučeno buď zůstat v kabině a využívat klimatizaci, která u moderních vozů dokáže jemné částice odfiltrovat, nebo se jít projít dál od nabíječek, do prostředí s čistším vzduchem.