Hlavní obsah

Výroba Nissanu GT-R se po 18 letech definitivně zastavila

Brány japonského závodu Tochigi opustil poslední vyrobený kus modelu Nissan GT-R generace R35. Produkce vozu se zastavila po dlouhých 18 letech, celkem vzniklo kolem 48 000 kusů.

Foto: Nissan

Poslední vyrobený Nissan GT-R generace R35

Článek

Nissan GT-R generace R35 byl na trh uveden v roce 2007 a velmi rychle si získal respekt i popularitu. Zřejmě nikdo přitom v té době netušil, že jeho výroba bude probíhat dlouhých 18 let, čímž se stal jedním z nejdéle vyráběných sportovních vozů na světě.

Za dobu výroby vůz prošel dvěma většími facelifty, tovární sportovní divize Nismo navíc představila několik vylepšených verzí. Pod kapotou ovšem vždy ukrýval dvakrát přeplňovaný motor V6 s označením VR38, který byl ručně skládán devítičlenným týmem techniků. Jeho složení přitom trvalo kolem 6 hodin.

Foto: Nissan

Výroba vozu probíhala v závodu Tochigi, zhruba 100 kilometrů od Tokia.

V době uvedení na trh nabízel motor nejvyšší výkon 353 kW (cca 480 k), jeho výkon ale automobilka postupně zvyšovala až na finálních 419 kW (570 k) od modelového roku 2017. Divize Nismo pak výkon posunula až na 441 kW (600 k).

Během let se však objevila řada úpravců, kteří viděli v motoru větší potenciál. Pomocí různých úprav pak z Nissanu GT-R vznikala doslova monstra na kolech, jejichž výkon se pohyboval i za hranicí tisíce koní.

I produkční vozy si ale připsaly řadu úspěchů a rekordů. Již v roce 2007 vůz stanovil rekord na německém okruhu Nürburgring s časem 7 minut a 38 sekund. V roce 2013 pak model GT-R Nismo vylepšil čas na 7 minut a 8,679 sekundy.

Foto: Nissan

Automobilka vyrobila kolem 48 000 kusů modelu GT-R generace R35.

V roce 2016 se stal Nissan GT-R nejrychleji driftujícím vozem, kdy předvedl jízdu smykem v úhlu 30 stupňů při rychlosti 304,96 km/h, v roce 2024 model GT-R Nismo stanovil nový rekord mezi produkčními vozy na japonském okruhu Tsukuba.

Výroba vozu se zastavila po 18 letech a cca 48 000 vyrobených kusech. Poslední vyrobený vůz dostal výbavu Premium T-Spec, lakování v odstínu fialová Midnight a zamíří na domácí japonský trh. Z ostatních trhů byl model postupně stažen již v minulých letech.

Další budoucnost modelové řady GT-R je nyní nejistá. Představitelé automobilky sice opakovaně prohlašují, že jsou odhodláni nabídnout i další generace řady GT-R, v současnosti se ale značka potýká s existenčními problémy, které ji nutí zavírat továrny a propouštět zaměstnance. Čekání na další GT-R tak může být dlouhé.

Související témata:

Výběr článků

Načítám