Článek
Generální ředitel Iván Espinosa plánuje rozsáhlé změny, které mají oživit hospodaření automobilky. Mimo jiné chce snížit globální výrobní kapacitu na 2,5 milionu vozů z nynějších 3,5 milionu a snížit počet výrobních závodů ze sedmnácti na deset. Zrušeno má být po celém světě 20 000 pracovních míst.
Závod v Oppamě byl otevřen v roce 1961. Byl jednou z prvních velkých japonských automobilových továren a symbolem globálních ambicí Nissanu i celého Japonska. Dlouho byl označován za mateřskou továrnu Nissanu. Má 2400 zaměstnanců a do dnešního dne vyrobil více než 17,8 milionu aut.
Začal se tam v roce 2010 vyrábět i první sériově vyráběný elektromobil v moderní éře s názvem Leaf. V současnosti zde sjíždí z pásů hatchback Note Aura pro lokální trh.
„Bylo to těžké rozhodnutí jak pro mě, tak pro společnost,“ řekl novinářům Espinosa v sídle automobilky. „Jsme však přesvědčeni, že je to nezbytné, aby Nissan překonal svoji současnou náročnou situaci,“ dodal. Nissan podle něj zkoumá různé možnosti nového využití aktiv v rámci jednání s více partnery, odmítl však uvést podrobnosti s odkazem na dohody o zachování mlčenlivosti.
Agentura Reuters minulý týden informovala, že Nissan jedná s tchajwanskou firmou Foxconn, která by mohla závod využít k výrobě svých elektromobilů.
Espinosa dodal, že třetí největší automobilka v Japonsku také ukončí výrobu v továrně divize Nissan Shatai ve městě Šonan, ve které se vyrábějí lehká užitková vozidla. Výroba má skončit do března 2027.
Nissan se potýká s poklesem prodeje v USA a Číně, čelí vysokým splátkám dluhu a narůstají mu ztráty. Za minulý finanční rok do konce března vykázala společnost ztrátu 670,9 miliardy jenů (96 miliard Kč).