Hlavní obsah

Volvo a Northvolt plánují velkou továrnu na výrobu baterií pro elektromobily

Švédské firmy Volvo a Northvolt se spojí pro udržitelnou výrobu baterií do elektromobilů v nové továrně, která zaměstná až tři tisíce lidí. Prvním autem, které nové baterie dostane, bude nástupce SUV XC60.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Volvo (Ilustrační foto)

Článek

Švédská automobilka Volvo Car Group se chystá vytvořit společný podnik se švédským výrobcem baterií Northvolt, který se zaměří na vývoj udržitelných baterií pro elektromobily. Firma uvedla, že pro jejich výrobu postaví i velkokapacitní továrnu.

„Na základě spolupráce se společností Northvolt si chceme zajistit dodávku vysoce kvalitních a udržitelněji vyrobených akumulátorových článků, které nám pomohou v našem přechodu k výrobě výhradně čistě elektrických vozidel,“ uvedl Håkan Samuelsson, generální ředitel společnosti Volvo Car Group. „Úzká spolupráce se společností Northvolt nám současně umožní posílit naše možnosti vlastního vývoje.“

Chorvatský Rimac vstoupí na burzu, s Porsche má chtít převzít Bugatti

AutoMoto

Obě společnosti mají v plánu zřídit výzkumné a vývojové centrum ve Švédsku; zahájit provoz by mělo v roce 2022. Závod má stát v Evropě a jeho výrobní kapacita by od roku 2026 mohla činit až 50 gigawatthodin ročně v bateriích. Northvolt se také stane exkluzivním partnerem Volva při výrobě baterií v Evropě.

Foto: Volvo

Současné Volvo XC60

Továrna má zaměstnat zhruba 3000 lidí a bude využívat pouze čistou elektřinu. O jejím umístění zatím nebylo rozhodnuto. Northvolt tento měsíc prodejem akcií získal 2,75 miliardy dolarů (59,31 miliardy korun) na rozšíření kapacity svého závodu, který staví v severním Švédsku.

Volvo plánuje od roku 2024 odebírat baterie z této továrny; prvním autem, které je použije, bude podle vyjádření firmy elektrický nástupce SUV XC60. Největším akcionářem firmy Northvolt je německá automobilka Volkswagen. Výrobce baterií má také miliardové zakázky s automobilkami BMW či Scania, uvedla agentura Reuters.

Výrobci baterií se snaží udržet tempo s rostoucí poptávkou. Automobilky totiž přecházejí na elektrický pohon, aby snížily emise oxidu uhličitého. Volvo chce, aby do poloviny tohoto desetiletí byla polovina jeho prodávaných aut čistě elektrických a do roku 2030 chce prodávat jen plně elektrická auta.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám