Hlavní obsah

Volkswagen chce nabízet výbavu auta jako službu. Zaplatíte si ji třeba na týden

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Chcete na dlouhou dálniční trasu adaptivní tempomat, ale jindy byste ho nevyužili? Volkswagen vyvíjí model předplácení některých funkcí auta, jako je např. autonomní řízení, jen na určitou vzdálenost či dobu.

Foto: Petr Horník, Právo

Ovládání adaptivního tempomatu (ilustrační foto).

Článek

Donedávna vždy platilo, že má-li auto nějakou fyzickou výbavu, první, druhý i osmý majitel vozu ji může využívat, aniž by musel něco dále platit. Díky – nebo možná spíš kvůli – rozmachu palubních systémů trvale připojených k internetu se čím dál víc objevují snahy automobilek zpoplatnit nějakou funkci vozu periodickou platbou.

Zhruba před rokem o něčem takovém hovořil Mercedes-Benz u natáčení zadních kol modelu EQS. Šéf prodejů a marketingu Volkswagenu Klaus Zellmer v loňském roce takovou možnost zmiňoval o autonomní jízdě s tím, že instalace technologie do auta je drahá.

Lepší výbava za roční poplatek? Mercedes to zkouší s natáčením zadních kol

AutoMoto

Právě tato automobilka ve snahách tímto směrem pokračuje, píše agentura Bloomberg. Založila k tomu divizi Cariad. „Tento nový obchodní model už existuje – model předplatného či funkcí na vyžádání. Můžete třeba používat funkce autonomního řízení po 80 kilometrů,“ nechal se slyšet generální ředitel divize Dirk Hilgenberg.

Podstatou věci je, že by auto mělo techniku pro fungování určitých prvků trvale namontovanou, ale zákazník by za ni neplatil plnou cenu při koupi auta. Naopak by platil až podle toho, jak moc by funkci využíval.

Jinými slovy, dnes při koupi auta zaplatíte třeba za adaptivní tempomat určitou částku, a jak moc ho používáte, už záleží na vás. Můžete ho používat v podstatě pořád, ale taky téměř vůbec.

V případě předplatného byste za něj platili určitou menší částku jen tehdy, pokud byste ho používali, např. po většinu roku, kdy jezdíte jen do práce, by nebyl funkční, ale třeba na cestu do Chorvatska, která vede z většiny po dálnici, byste si ho předplatili. Kdy můžeme něco takového v autech čekat, je ovšem zatím ve hvězdách.

Co dělat při nehodě v zahraničí? Někde je nutné vždy volat policii

AutoMoto

Podobný přístup k výbavě samozřejmě dává prostor obavám z „velkého bratra“, kdy automobil může ovládat i někdo jiný, na dálku, než jeho aktuální řidič. Tyto obavy však vyvstávají od dob, co jsou auta trvale připojená k internetu.

Už dnes je nicméně normou, že některá auta jsou technicky vybavena nějakými funkcemi, ale řidiči tyto funkce nejsou dostupné, pokud za ně nepřiplatil při objednávání auta. Bývá možné za ně zaplatit dodatečně, načež servis funkci odemkne. To je však jednorázová platba a po aktivování je funkce dostupná trvale.

Anketa

Využili byste možnost platby za některé funkce auta jen po určitou dobu?
Ano
7,8 %
Ne
92,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2568 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám