Článek
Tradiční závodní den na ČVUT nabídl veřejnosti ukázky práce hned několika týmů. Čtyři vozy formulového typu poslal na improvizovanou trať tým eForce Prague Formula. Nové monoposty, které jsou plně elektrické a zároveň autonomní, staví každý rok.
Ten z loňska vezli studenti mimochodem ukázat i na letošní Expo v Japonsku. V Dejvicích představili divákům i nejnovější kus zvaný CTU 25.
„Je to naše nejrychlejší a nejvýkonnější formule. Je to formule, se kterou jsme skončili v autonomní kategorii na závodech v Německu, což jsou nejprestižnější závody na světě, třetí,“ představuje stroj vedoucí autonomní skupiny Marko Matoničkin.

Formule z dílny eForce Prague Formula na dejvické trati
„V technických parametrech jsou formule opravdu unikátní, protože máme kombinovaně čtyři motory o 35 kW, což je celkem 140 kW, ale na 180 kilo hmotnosti, což je skoro poměr jedné koňské síly na každý kilogram, což už jsou monoposty Formule 1,“ dodává. Vyvinou maximální rychlost 130 km/h se zrychlením z nuly na sto za 2,5 vteřiny.
Po kampusu jezdily s piloty, kteří se nebáli zatáček ani náznaků driftování. Hlavní však bylo auta nerozbít. „Obrubníky na Technické ulici jsou opravdu vysoké, takže piloti jsou hodně instruováni, aby se vyhýbali všem překážkám,“ potvrzuje s úsměvem student fakulty elektrotechnické.
V soutěžích však jezdí jejich formule autonomně. „To znamená, že ji postavíme na start a potom musí vše odřídit bez pilota. Má v sobě mini počítač, který v reálném čase vypočítává všechny funkce. Pomocí kamery se orientujeme po trati, rozpoznáváme kužely a snažíme se navádět formuli co nejrychleji,“ popisuje Matoničkin.
Tým eForce má až 60 členů včetně šesti žen. Nadesignovat, postavit a otestovat monopost jim zabere zhruba půl roku, léto pak tráví na soutěžích.
Zelený kluzák
O poznání nižší rychlostí - maximálně 35 km/h - po kampusu kroužil úplně první stroj nového týmu na ČVUT zvaného Green Gliders (z angl. Zelené kluzáky), který má aktuálně devět členů a nabírá další.
Zaměřuje se primárně na energeticky co nejúspornější elektroformule. „To znamená najezdit co nejvíc kilometrů na jednu kilowatthodinu energie,“ upřesňuje student dopravní fakulty Ľubomír Krajňák.
Zelené vozidlo z carbon-kevlarového kompozitu se třemi koly poháněné elektrickým motorem zkonstruovali pro soutěž Shell Eco-marathon 2025, jež se uskutečnila v červnu na polském Silesia Ringu.

První úsporná formule vyvinutá týmem Green Gliders
„Na závodě se nám podařilo najezdit 171 km na jednu kilowatthodinu. Ty nejlepší týmy z Francouzska, Německa a Španělska se pohybují okolo 1000 km za jednu kilowatthodinu, takže máme co dohánět. Ale těšíme se na to, je to dobrá výzva,“ směje se Krajňák.
Za úspěch ale považují, že dokázali projít náročnou technickou prověrkou a odjezdit celé závody bez jediné poruchy, mimochodem s řidičkou v kokpitu. Načerpali řadu poznatků a zkušeností, které chtějí přetavit do dalších ročníků.
S elektromotorkou do Španělska
Kampusem se nesl i řev motocyklu, a to v podání dílny CTU Lios založené Dopravní fakultou ČVUT, která aktuálně čítá deset aktivních členů. Před diváky vyslali jednu z jejich úplně prvních motorek ještě na benzinový pohon.
Stavbu nejnovější elektrické totiž teprve finišují, ještě je na ní prý zhruba týden práce - i tak ji tu však v kampusu zaparkovali a diskutovali o ní s kolemjdoucími zájemci.
„Dokázali jsme například ušetřit 30 % hmotnosti oproti minulé motorce. Výkon motoru je mnohem stabilnější a plynulejší. Kapacita baterek je pořád stejná, zatímco bateriový box je o třetinu menší. Takže jak vidíte, doopravdy na ní pracujeme,“ pochlubil se team leader Vojtěch Thums.

Rozpracovaná elektromotorka
I zmiňovanou starší verzí se dokázali inspirovat a jako heslo sezony si navíc zvolili „Zpátky ke kořenům“. „Například koncepce rámu je velmi podobná jako na té starší a koncepce kyvné vidlice také,“ uvádí student.
Uprostřed října ji prověří závod ve Španělsku, kde se sejdou stroje z univerzit ze šedesáti zemí světa, od Kanady po Indii. „My se snažíme umisťovat vždy okolo 10. místa, ale tenhle rok se chceme dostat do top osmičky nebo dokonce top pětky, to by bylo dokonalé,“ přeje si Thums.