Hlavní obsah

Opel vyměnil logo za semafor pro chodce

2:17
2:17

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Prototyp vozu Opel Grandland se systémem autonomního řízení třetí úrovně ukazuje možnosti využití nového trendu osvětlené masky pro lepší komunikaci s chodci ve chvílích, kdy se řidič nemusí naplno věnovat kontrole vozu.

Foto: Opel

Opel Grandland s unikátním osvětlením masky

Článek

Vývoj systémů částečně autonomního a plně autonomního řízení je dnes velkým tématem prakticky pro všechny významné automobilky. Značka Opel se však na nedávné konferenci na téma osvětlení automobilů pochlubila novými možnostmi, jak může částečně autonomní vůz prostřednictvím světel komunikovat s chodci.

Speciální typ světel byl instalován na prototyp vozu Opel Grandland se systémem částečně autonomního řízení na třetí úrovni, který řidiči umožňuje za vybraných podmínek dočasně sundat ruce z volantu a nemuset sledovat vozovku. Stále by však měl být připraven okamžitě kontrolu nad vozem převzít.

Vůz dostal kvůli autonomním funkcím nový kamerový systém a rovněž speciální software, který využívá umělou inteligenci. Měl by tak být schopen například rozpoznávat různá gesta chodců a přizpůsobit se jim.

Připraven by však měl být i na rizikové scénáře, jako jsou osoby vstupující na vozovku z prostoru mezi zaparkovanými automobily nebo dítě vybíhající na vozovku například za míčem.

Grandland na zapnutí systému autonomního řízení upozorňuje okolí podbarvením předních i zadních směrovek do azurové barvy. Jakmile vůz zaznamená například chodce na přechodu, zbarví se maska do fialové barvy a standardně bílé logo automobilky začnou nahrazovat varovné symboly.

Vůz začne v tu samou chvíli zpomalovat, přičemž po úplném zastavení se barva masky změní na zelenou, což signalizuje, že chodec může bezpečně přejít. Pokud by vůz nebyl schopen správně vyhodnotit situaci, okamžitě vyzve řidiče k převzetí řízení.

Automobilka si pro barvy upozornění úmyslně vybrala odstíny, které nejsou v automobilovém průmyslu příliš obvyklé, tedy azurovou a fialovou. Zelená barva, upozorňující na možnost bezpečně před vozem přejít, pak navazuje na barvu ze semaforů.

Inovace, na které pracuje vlastní oddělení značky Opel v Rüsselsheimu společně s univerzitou TU Darmstadt, přitom připomíná také nedávný návrh ze Slovenska na umístění brzdového světla rovněž do masky vozu.

Účel je přitom víceméně podobný - upozornit chodce i ostatní motoristy, že blížící se vozidlo začalo zpomalovat. V návrhu ze Slovenska se přitom uvažuje, že by přední brzdové světlo mělo mít opět zelenou barvu.

Výběr článků

Načítám