Článek
Je to vlastně naprosto jednoduchá a logická úvaha. V zemědělství se musí pracovat bez přestávek, když je zrovna vhodné počasí. Takže traktory vyjíždějí na pole s východem slunce a zajíždějí pozdě v noci.
Ale co kdyby ani to nebylo zapotřebí? Co kdyby dokázaly jezdit klidně celých 24 hodin denně? Co kdyby dokázaly samy na pole dojet a samy ho zorat? Co je zapotřebí? Jen namapovat cesty a samotné lány (což tak složité není, mapování prostoru dnes zvládne i automatická sekačka na trávu) a je to.
Ušetří se peníze za traktoristu, ušetří se jeho čas a využije se ten čas, kdy traktorista spí, jí, potřebuje na záchod… Autonomní traktor prostě pracuje. Jen tankovat se musí a někdo mu musí přehazovat připojené nářadí.
A tak vám představujeme dva traktory. Ten první s designem jako z Hvězdné pěchoty se jmenuje Case IH Magnum. Jde o plně automatizovaný traktor, který s řidičem ani nepočítá. Pomocí optických, laserových a ultrazvukových senzorů hlídá své okolí, dokáže detekovat a objet překážku, a když to nejde, tak před ní zastaví.
Samozřejmě že na všechno dohlíží centrální jednotka, se kterou se dorozumívá v reálném čase s dispečinkem. Tam sedí člověk, který vidí jako ze satelitu všechny vozy, může koukat skrz jejich kamery, může je ovládat…
Ten druhý se jmenuje New Holland T8 NHDrive. Má klasickou kabinu řidiče, který může s traktorem klasicky jezdit. Takže po dvoře s ním lze popojíždět, lehce ho přesouvat k různému nářadí a třeba ho i převézt k danému poli. Přece jen tahle verze se legislativcům bude určitě líbit víc, když se autonomní řízení zapne až mimo silnice.
Firma CNH Industrial, která oba traktory připravila, zatím neřekla nic o tom, jestli by se měly dostat do výroby. Víme jen, že jejich pohonné jednotky mají naftové motory o výkonu 419 koní a maximální rychlost až 50 km/h.