Článek
První generace Fordu Focusu, jež se objevila v roce 1998, byla mimořádnou událostí nejen kvůli špičkovým jízdním vlastnostem, ale rovněž kvůli neotřelému, originálnímu a odvážnému designu.
Radek Laube k tomu říká: „Ford Focus první generace je pro mě jeden z nejvýraznějších a nejoriginálnějších automobilů nižší střední třídy. Jeho „New Edge“ design je do značné míry odrazem doby, ve které vznikal. Byly to počátky masivního používání počítačového 3D modelování v automobilovém designu a hodně lidí z oboru mělo tehdy za to, že klasické tužce a papíru už odzvonilo. Přestože jeho tvary byly navrženy z větší části v umělém prostředí počítačových programů, jde o velmi povedený design. Dnes je už v podstatě ikonou a zlomovým modelem, který si všichni dobře pamatují a jen těžko spletou s něčím jiným.“
Druhá generace (od roku 2004) se nesla v umírněnějším duchu. „Všichni už totiž věděli o technické vyspělosti a výborných jízdních vlastnostech fordova bestselleru. Přesvědčit bylo potřeba jen váhavé, kterým se zdály tvary první generace příliš extravagantní. Oproti předchozí generaci nebyl design už tak progresivní a větší důraz byl kladen na praktické vlastnosti, které ocení každý. Vůz proto narostl, podstatně se zvětšil zavazadlový prostor a také interiér dostal jasnější řád,“ říká Radek Laube z časopisu AutoDesign.

Ford Focus (modelový rok 2008)

Ford Focus (modelový rok 2008)
Letos představený Focus třetí generace byl pro mnoho fanoušků po designérské stránce krokem zpět – vzhledově se přiblížil většímu mondeu a například tvary zadních světlometů mnohým připomínal Renault Mégane. Odvážné tvary první generace zmizely a výsledkem je unifikované, bezpohlavní auto.
Radek Laube na to má ale jiný názor: „Letos představená třetí generace ukazuje dosud nejdynamičtěji ztvárněný Focus. Proporcionálně pěkně vyvážená karoserie využívá několik „zrychlujících“ prvků, které mně přijdou občas až trochu zbytečné.“

Ford ukázal kompletní modelovou řadu Focus třetí generace