Hlavní obsah

Toyota vzdává hold stému výročí 24h Le Mans upraveným hybridem

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition, která se ukázala u příležitosti výročí slavného závodu, není k smíchu, třebaže to tak může na první pohled vypadat.

Foto: Toyota

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition

Článek

Jak nejlépe uctít sté výročí patrně nejslavnějšího vytrvalostního závodu na světě, čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans? Nabízí se třeba výstava prvních aut, která tu jezdila, nebo výběr těch nejúspěšnějších vozů v historii. Toyota se ovšem rozhodla jinak - přivezla upravený prius.

Tohle auto bylo ve své době terčem posměchu snad všech fanoušků motorismu, ovšem navzdory tomu zaznamenalo gigantický úspěch u lidí, kteří chtěli jezdit ekologičtěji, i u těch, kteří chtěli hlavně vypadat, že myslí na životní prostředí. Fanoušek motorsportu si ho tedy těžko spojí se závoděním, ovšem pravdou je, že silně upravené priusy jezdí už léta v japonské závodní sérii Super GT.

Vystavený kousek má dlouhý název Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition a odhalen byl o víkendu ve Francii u příležitosti onoho výročí. Připomíná také fakt, že prius pomohl divizi Gazoo Racing vypilovat hybridní technologii, kterou používá v závodních speciálech.

Český tým Toyoty pojede Dakar, pilotovat bude matador Tomáš Ouředníček

AutoMoto

Upravený prius dostal velmi výrazný aerodynamický bodykit sestávající z upraveného předního nárazníku s křidélky, nástavců prahů a nového zadního nárazníku s výrazným difuzorem. Také tu je malé křídlo na zádi vozu, nová kola na rozšířených nápravách a všemožné polepy od kapoty přes čelní sklo až na nárazníky.

Světla v rozích toho předního, která mají každé po čtyřech LEDkových zdrojích, jsou inspirována světlomety modelu GR010, který je želízkem v ohni Toyoty Gazoo Racing v samotné čtyřiadvacetihodinovce, konkrétně v nejvyšší třídě hypersportů. Automobilka s ním vyhrála od roku 2018 už pětkrát v řadě a letos doufá v šestý triumf.

Zdali se z této unikátní stavby stane produkční Prius GR po vzoru menšího a veleúspěšného yarisu, ovšem můžeme jen spekulovat. A doufat, jelikož nový šéf automobilky Kodži Sató hovořil o tom, že chce vidět na trhu více vozů divize GR.

Foto: Toyota

Mazda MX-30 R-EV a Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition

Upravený prius byl vystaven po boku Mazdy MX-30 R-EV na stánku s názvem „Japonsko. Nekonečné objevování“. Mazda totiž byla první automobilkou z Japonska, která čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans vyhrála. Bylo to v roce 1991 s modelem 787B, který byl poháněn Wankelovým rotačním motorem.

Závod v Le Mans, patrně nejslavnější vytrvalostní automobilový závod světa, slaví 100 let

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám