Hlavní obsah

Toyota GR Yaris přijíždí ve speciálních edicích rallye jezdců

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota se pochlubila speciálními edicemi modernizovaného modelu GR Yaris, na jejichž vývoji se podílely hvězdy šampionátu WRC Sébastien Ogier a Kalle Rovanperä. Vozy se liší nejen designem, ale i nastavením pohonu všech kol.

Foto: Toyota

Nové speciální edice Toyoty GR Yaris

Článek

Japonská automobilka během loňského autosalonu v Tokiu představila koncepty speciálně upraveného sportovního hatchbacku GR Yaris, které nyní představuje v produkční verzi. Na vývoji obou vozů se podílel závodní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR-WRT) a jeho členové Sébastien Ogier a Kalle Rovanperä.

Produkční vozy vznikly na základě přání šéfa automobilky. Akio Toyoda, který občas sám závodí pod přezdívkou Morizo, chtěl těmito vozy „vyjádřit úctu a vděčnost jezdcům, kteří zdokonalují a rozvíjejí naše vozy v rallye, všem týmům, které nám takové příležitosti poskytují, organizátorům rallye a všem ostatním zúčastněným, stejně jako fanouškům“.

Oba vozy se liší v mnoha ohledech, přičemž nejvýraznější změnou je design. Zatímco vozy Ogier Edition zdobí nový šedý lak v odstínu Matte Stealth Gray, vozy Rovanperä Edition dostaly tříbarevné lakování inspirované helmou slavného jezdce. Skutečně jde přitom o lak, nikoliv o polepy.

Vozy připomínají úspěchy týmu v seriálu WRC plaketami na předních blatnících, každý ale dostal odlišný spoiler. Zatímco Rovanperä Edition má nastavitelný karbonový spoiler převzatý ze závodního Yarisu, Ogier Edition má nově vyvinutý lehký sportovní spoiler.

Toyota GR Yaris prošla modernizací, je silnější a nabízí i automat

AutoMoto

Automobilka také poupravila systém pohonu všech kol, kdy ponechala režim Normal, zatímco režimy Gravel a Track nahradila. V obou modelech je přitom nastavení odlišné podle preferencí jezdců a umožňuje divočejší jízdní styl.

U vozů Ogier Edition jsou nově režimy Morizo a Seb, přičemž v režimu Seb je více výkonu posíláno na zadní kola pro lepší zatáčení. Režim Morizo je inspirován nastavením vozu, které používal při testování šéf automobilky s důrazem na maximální trakci i obratnost. Ogier si pak toto nastavení údajně velmi oblíbil.

U vozů Rovanperä edition je nově nastavení Donut a Kalle, které zohledňuje jezdcovo mistrovství při jízdě kontrolovaným smykem. V režimu Donut by tak vůz měl nabídnout maximální kontrolu při driftování. V režimu Kalle vůz využívá upravený zadní diferenciál pro možnost odsadit záď vozu při nájezdu do zatáčky a její stylový průjezd.

K drobným změnám došlo také v kabině, kde plaketa před spolujezdcem připomíná úspěchy Toyoty ve WRC. Odlišné je také prošívání volantů. Zatímco Ogier Edition kombinuje červenou, bílou a modrou nit, jako poctu francouzským kořenům jezdce, Rovanperä Edition má prošívání modrou a bílou nití, jako odkaz na finskou vlajku.

Automobilka plánuje postavit 100 kusů od každé speciální edice, přičemž každý z budoucích majitelů bude automobilkou pozván na japonskou část WRC v roce 2024. O budoucích majitelích vozů ovšem rozhodne až loterie, do které se zájemci budou moci zařadit na jaře tohoto roku.

Toyota plánuje rozšířit a elektrifikovat portfolio Land Cruiseru

AutoMoto

Toyota se nechce vzdát sporťáků se spalovacími motory, zachránit je může vodík

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám