Hlavní obsah

Toyota chce sdílet s pojišťovnami data o tom, jak řídíte

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Toyota a Amazon podepsaly dohodu o spolupráci na širším sdílení dat o jízdě vozidel, která by se mohla dostat i k pojišťovnám za účelem úpravy výše pojistného. Týká se to amerického, japonského a čínského trhu, o Evropě alespoň prozatím není řeč.

Foto: Toyota

Toyota RAV4 (Ilustrační foto)

Článek

Automobilka Toyota rozšířila svou spolupráci s platformou Amazon Web Services směrem, kdy řada jejích modelů bude sdílet více dat se servery Amazonu. Díky tomu se budou moci rozšířit služby, které automobilka nabízí majitelům svých aut.

Píší o tom weby The Register, Japan Times a také agentura Reuters s tím, že něco podobného v toyotách na americkém, japonském a čínském trhu - nikoliv tedy v Evropě - již funguje.

Data poskytuje „datový komunikační modul”, instalovaný ve voze právě na těchto třech trzích. Data z něj využívá k „vývoji, nasazení a řízení příští generace služeb v oblasti mobility pro bezpečnost řidiče a pasažérů, komfort a uživatelskou přívětivost”.

Nově mají nasbíraná data pomoci řadě dalších věcí, mezi něž například patří automatické volání pomoci v nouzi, asistence řidičům po telefonu či možnost vzdálené diagnostiky vozidla ze strany servisu při nějakém problému.

Na pražském okruhu budou měřit další radary, prý kvůli hluku

AutoMoto

Nic z toho není až tak nové - asistenci na telefonu, zabudovanou v autě, už automobilky nabízejí, a automatické nouzové volání pomoci v případě nehody je podstatou systému eCall, který je v Evropě povinně instalován do aut už zhruba dva roky.

Skutečná novinka je možnost sdílení dat o jízdě s pojišťovnou, která podle toho může upravit výši pojistného. Například těm, kteří jezdí „bezpečně” a najezdí málo kilometrů, může pojišťovna cenu snížit, a naopak těm, kteří najezdí ročně vysoké desítky tisíc kilometrů a z pohledu pojišťovny je jejich jízda riziková, pojistné vzroste.

Otázka v takovém případě samozřejmě je, jaká konkrétní data bude automobil odesílat, co se z nich pojišťovna dozví a co vyhodnotí jako „bezpečné” chování za volantem. Současný systém bonusů za ježdění bez nehod a malusů za způsobené nehody, který funguje v Česku, „trestá” řidiče až po prohřešku. U systému navrhovaného Toyotou se nelze zbavit dojmu, že chce „trestat” vyšším pojistným preventivně.

Nová Volva pojedou už jen 180 km/h, prý kvůli bezpečnosti

AutoMoto

Toyota o takovéto vizi hovoří od roku 2016, jenže důkazy o tom, že by něco takového fungovalo, téměř neexistují. Právě uzavření této dohody s Amazonem ale říká, že k takovéto pro nejednoho řidiče děsivé realitě automobilka směřuje.

Obě společnosti uvedly, že společná snaha „pomůže postavit základy pro hladké a bezpečné sdílení dat a zrychlí posun směrem k technologiím připojené, autonomní, sdílené a elektrické (tzv. CASE - Connected, Autonomous/Automated, Shared and Electric) mobility”. Jak se ke všemu postaví úřady na ochranu osobních údajů, je zatím otázkou.

Anketa

Souhlasili byste se sdílením dat o tom, jak řídíte?
Ano, v každém případě
2,1 %
Ano, i osobních, pokud bych mohl/a mít levnější povinné ručení
6,8 %
Ano, ale pouze anonymně, pokud by to pomohlo zlepšování aut
1,7 %
Nevím/nedokážu posoudit
1,7 %
Je mi to jedno, nic neskrývám
3,4 %
Ne, v žádném případě
84,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 236 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám