Hlavní obsah

Testy zimních pneumatik 2022: obutí na zimu ve čtyřech rozměrech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Většinu motoristů v nejbližších týdnech čeká přezouvání na zimní pneumatiky. Pokud patříte k těm, kteří budou na své auto vybírat nové obutí, mohou pomoci testy čtyř rozměrů pneumatik od německého ADACu a AutoBildu.

Foto: Continental

Continental WinterContact TS 870, loňská novinka na trhu zimních pneumatik

Článek

Vzhledem k aktuálnímu počasí se můžou zimní pneumatiky zdát předčasné, ale 1. listopad se kvapem blíží a s ním i povinnost jezdit na zimních pneumatikách, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.

Hledáte-li tento podzim pro své auto nové zimní obutí, mohou pomoci testy německého magazínu AutoBild a autoklubu ADAC, které se věnují zimním pneumatikám celkem ve třech rozměrech. A to od gum vhodných na kompaktní auta až po „devatenáctky“, které dnes mohou obouvat jak sporťáky, tak třeba i crossovery nebo elektromobily.

Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost

AutoMoto

Připomeňme ještě, že zákonný limit hloubky dezénu pro to, aby byla pneumatika uznatelná jako zimní, je 4 mm v hlavních dezénových drážkách. Menší hloubka dezénu jednak znamená horší schopnost odvádět vodu a břečku zpod běhounu a jednak takovou pneumatiku policie v případě silniční kontroly nebo pojišťovna v případě pojistné události nemusí uznat.

A začněme od těch nejmenších letos testovaných – patnáctipalcových. Rozměru 185/65 R15 se věnoval ADAC a – podobně jako loni AutoBild – zjistil, že výborná guma nemusí pocházet od světoznámé značky a mít tomu odpovídající cenovku. Ukazuje to semperitka na třetím místě, která je navíc na sněhu lepší než zlatá a stříbrná guma.

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
185/65 R15 88 Tsuchomokrosníh/ledcelkově
Continental WinterContact TS 8702,32,12,2/2,52,2
Goodyear UltraGrip 9+2,31,72,5/2,32,2
Semperit Speed-Grip 52,52,32,0/2,32,2
Michelin Alpin 62,52,32,4/2,32,3
BF Goodrich G-Force Winter 22,62,72,0/2,52,7
Vredestein Wintrac2,42,12,7/2,42,7
Bridgestone Blizzak LM0052,11,72,4/2,83,0
Maxxis Premitra Snow WP61,92,22,9/2,73,0
Firestone Winterhawk 43,22,02,2/2,13,2
Nexen Winguard Snow'G 33,32,53,3/2,13,3
Avon WT7 Snow2,92,53,5/2,43,5
Dunlop Winter Response 23,61,81,8/2,53,6
Fulda Kristall Montero 33,63,71,9/2,33,7
Barum Polaris 53,93,82,4/2,83,9
Imperial Snowdragon HP2,15,34,0/2,35,3
Wanli SW6112,75,52,7/1,95,5
Hodnocení: 0,6-1,5: velmi dobré, 1,6-2,5: dobré, 2,6-3,5: uspokojivé, 3,6-4,5: dostatečné, 4,6-5,5: nedostatečné

Testy tentokrát obsáhly široké spektrum značek od zavedených evropských, které až na výjimku Dunlopu skončily vesměs dobře, až po „čínu“ zastoupenou značkami Nexen, Imperial a Wanli. Poslední dvě jmenované jsou jediné, které získaly finální hodnocení „nedostatečný“ kvůli tragickým výsledkům na mokré vozovce.

Foto: Goodyear

Zimní pneumatiky mají od letních odlišný vzorek i směs gumy pro lepší fungování v zimních podmínkách.

Výsledky testu rozměru 215/60 R16 ukazují, že jiný model od stejného výrobce může dopadnout mnohem lépe – všimněte si rozdílů v umístění značky Dunlop. Překvapením může být také poměrně špatné umístění finského Nokianu, u kterého by člověk řekl, že by z titulu země svého původu mohl zimní gumy umět dobře.

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
215/60 R16 95/99 Hsuchomokrosníh/ledcelkově
Continental WinterContact TS 8702,42,11,6/1,92,1
Dunlop Winter Sport 52,42,21,6/2,02,1
Goodyear UltraGrip Performance +2,52,51,4/2,22,3
Michelin Alpin 62,02,42,4/1,92,3
Yokohama BluEarth* Winter V9062,32,62,6/2,42,6
Bridgestone Blizzak LM0051,82,02,7/2,42,7
Kleber Krisalp HP32,92,81,8/2,22,9
GT Radial WinterPro22,73,02,8/2,13,0
Sava Eskimo HP22,53,02,3/2,03,0
Vredestein Wintrac2,92,32,5/1,83,0
Esa+Tecar Supergrip Pro3,13,01,9/2,03,1
Toyo Observe S9442,13,12,8/2,03,1
Nokian WR Snowproof2,73,22,4/2,33,2
Uniroyal WinterExpert3,32,81,7/1,83,3
Matador MP93 Nordicca3,43,12,3/2,03,4
Falken Eurowinter HS013,52,32,0/2,23,5
Cooper WM SA2+3,72,62,7/2,43,7
Hodnocení: 0,6-1,5: velmi dobré, 1,6-2,5: dobré, 2,6-3,5: uspokojivé, 3,6-4,5: dostatečné, 4,6-5,5: nedostatečné

O palec větší pneumatiky vykazují v celém svém spektru poněkud lepší známky – žádná guma tu není nedostatečná. Nebudeme spekulovat, zda výrobci gumám na ta nejlevnější auta nepřikládají tolik významu, a tedy i zdrojů k vývoji, a upozorníme radši na to, že ani jediná guma zde nemá horší hodnocení než „dobré“ při jízdě na ledu.

Testy zimních pneumatik 2021 nejen pro SUV: Zavedené značky jsou správnou cestou

AutoMoto

Magazín AutoBild se věnoval devatenáctipalcovým pneumatikám, a to ve dvou rozměrech 225/45 R19 a 245/40 R19. O prvních uvádí, že je běžný pro třídu SUV, druhé zase přiřazuje sportovním autům. Nikoliv nečekaně si výsledky jsou docela podobné – tyto dva rozměry od sebe nejsou příliš daleko.

Test pneumatik AutoBildZnámkaCelkové hodnocení
225/45 R19 96 V/WSníhMokroSucho
Michelin Pilot Alpin 5122+příkladný
Continental WinterContact TS 870 P2+2+2příkladný
Vredestein Wintrac Pro2+2+2-dobrý
Bridgestone Blizzak LM0051-1-2dobrý
Hankook Winter i*cept evo32+1-2-dobrý
Firestone Winterhawk 42+22-dobrý
Toyo Observe S94422-2uspokojivý
Falken Eurowinter HS013+23+uspokojivý
Nokian Snowproof P232+doporučen s výhradami
Petlas Explero Winter W6712-4-3+nedoporučen
Hodnocení známkami jako ve škole - čím nižší číslo, tím lepší výsledek.
Test zimních pneumatik AutoBildZnámkaCelkové hodnocení
245/40 R19 98 V/WSníhMokroSucho
Bridgestone Blizzak LM0052+2+2příkladný
Hankook Winter i*cept evo32+2+2příkladný
Continental WinterContact TS 870 P2+22příkladný
Michelin Pilot Alpin 51-2-2dobrý
Falken Eurowinter HS01222dobrý
Vredestein Wintrac Pro22+2-uspokojivý
Cooper Discoverer Winter2+2-2-uspokojivý
Maxxis Premitra Snow WP622-2-uspokojivý
Minerva Ice-Plus S2104-4-2nedoporučen
Hodnocení známkami jako ve škole - čím nižší číslo, tím lepší výsledek.

Výsledná pozice pneumatiky a celkové hodnocení se u AutoBildu někdy nemusí zdát úplně korespondující se známkami za výkon na sněhu, mokru a suchu, ovšem do finálního hodnocení vstupují ještě další faktory, jako např. délka brzdné dráhy na určitém povrchu, opotřebení, pořizovací cena nebo hluk za jízdy. V každém případě jsou u obou těchto rozměrů pneumatiky docela vyrovnané, alespoň v horních půlkách výsledkových listin.

Test zimních pneumatik 2021 pro kompaktní vozy: Dobrá guma nemusí stát jmění

AutoMoto

Co se dá dělat s pneumatikami, které už neplní čtyřmilimetrový limit hloubky dezénu? Jejich směs je pořád tzv. zimní, tedy měkčí a lépe funkční v nízkých teplotách oproti letním pneumatikám; proto taky není vhodné zimní gumy „dojíždět“ v létě, neboť s teplotou nad 10 °C nefungují správně.

Máte-li zimní gumy třeba s 3,7 mm vzorku na druhé sadě kol, lze na nich jezdit např. do chvíle, než na vás bude mít pneuservis volno. Je ovšem nutno mít na paměti, že takové pneumatiky nejsou podle zákona uznávány za zimní, jak stojí i výše.

Naopak, i když mají vaše zimní pneumatiky ještě dostatečnou hloubku dezénu, ale objevíte na nich trhliny nebo boule, je na čase je nahradit novými. Podobně je vhodné pneumatiky vyměnit, jsou-li starší než 5–6 let, bez ohledu na hloubku vzorku.

Reklama

Související témata:

Související články

Nechcete přezouvat? Test celoročních pneumatik

Pokrok v technologiích pneumatik znamená, že pro čím dál víc řidičů mohou být dobrou volbou celoroční pneumatiky –⁠ s nižšími náklady mohou mít lepší obutí pro...

Výběr článků

Načítám