Hlavní obsah

Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost

Novinky, Marek Bednář

Mlha je častější, stmívá se dřív a dřív, a také je na podzim statisticky největší riziko srážky se zvěří. Přechod z léta, kdy je řízení snadné, do podzimu může být náročnější. Těchto devět věcí je důležité sledovat.

Foto: Seat

Ne vždy jsou za snížené viditelnosti nutné mlhovky. Důležité je, jak dobře vidíte auto před sebou.

Článek

Déšť, mlha a brzký soumrak patří k řadě věcí, které jsme několik měsíců neměli mnoho šancí potkat, snad s výjimkou toho deště. S nastupujícím podzimem nicméně budou tyto jevy stále častější - a všechny znamenají ztížené podmínky pro řidiče. Jak se tedy na podzimní silnice co nejlépe připravit?

Základem bezpečné jízdy jsou pneumatiky. Ne ve smyslu, že by člověk měl mezi letní a zimní sadou shánět ještě nějakou podzimní, ale u hloubky dezénu. Zákonné minimum je 1,6 milimetru v hlavních drážkách, ovšem čím hlubší dezén, tím lepší je schopnost pneumatiky odvádět vodu. A naopak - čím mělčí vzorek, tím dříve může na mokré vozovce nastat aquaplaning.

S trakcí souvisí i spadané listí na vozovce, zejména ve větším množství. Své o tom ví motorkáři a cyklisté, ale ani řidiči aut nejsou imunní - listí, zejména je-li mokré, velmi klouže. Podle automobilky Seat dokonce podobně jako zasněžená vozovka.

I teplota v nadcházejících týdnech bude hrát roli - můžou se objevovat, a to postupně čím dál častěji, přízemní mrazy. Ty můžou z mokré silnice udělat namrzlou a letní pneumatiky najednou nemusí stačit, třebaže zákonná povinnost užít zimního obutí (za specifických podmínek) je až od 1. listopadu.

Konkrétní univerzální návod, kdy přezout, ale neexistuje. Sami jistě nejlépe víte, jak vypadají na podzim silnice, po kterých jezdíte - a podle toho je třeba se rozhodnout, kdy vyměnit pneumatiky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zimní pneumatika (na snímku) se od letní liší tvarem drážek ve vzorku i směsí gumy.

S mlhou a deštěm, častým podzimním počasím, souvisí i stěrače. U nich je nejdůležitější kondice stíracích gumiček. Většina má životnost tak rok, dva; že jsou opotřebené, poznáte podle toho, že pískají, skáčou po skle nebo vodu místo stírání rozmazávají. Jejich výměně jsme se věnovali v minulosti.

Stěrače bývají po zimě opotřebené. Výměna není složitá

AutoMoto

Za dešťů či mlh hustých tak, že standardní obrysová či potkávací světla nestačí, pomůžou také mlhová světla. Zejména u těch zadních je však třeba myslet na to, že jimi snadno oslníte řidiče aut za sebou, a včas je vypínat.

Vodítkem může být to, jak dobře vidíte obrysová světla auta před sebou. Pokud na několik stovek metrů, zadní mlhovky jsou spíš kontraproduktivní, zejména vidíte-li za sebou další auto.

Jak na světla do mlhy? Můžou nejen pomoci, ale i uškodit

AutoMoto

V husté mlze jsou ke škodě také dálková světla. Mlha je tvořena kapičkami vody, v nichž se světlo rozptyluje a odráží, takže vás mohou oslnit vaše vlastní dálková světla - a vidíte na silnici hůř než bez nich.

Naopak když není mlha, není důvod dálková světla nepoužívat. Zkracování dne zvyšuje intenzitu provozu za tmy a dálková světla znamenají ve všech případech podstatně lepší osvětlení vozovky, než kdybyste zůstali u potkávacích.

Samozřejmě je třeba je včas vypínat, abyste neoslňovali protijedoucí řidiče, příp. kontrolovat, zda automatické přepínání funguje, jak má. Nezřídka totiž tyto systémy špatně reagují na kamiony v protisměru při jízdě po dálnici a je tak lepší je vypnout. Naopak systémy LED Matrix fungují většinou spolehlivě.

Světlomety LED Matrix v akci

AutoMoto

Ani potkávací světla by ale neměla ujít vaší pozornosti, a to zejména, pokud jste během léta měnili žárovku, či se dostali do drobné kolize. Protože se v nadcházejících měsících bude víc jezdit v noci, je třeba dbát na správné seřízení potkávacích světel, abyste dobře viděli na silnici před sebou, ale zároveň abyste neoslňovali ostatní řidiče.

Halogenové světlomety a i některá levnější LEDková světla mají manuální nastavování sklonu. Seřídíte je šroubovákem pomocí nastavovacích šroubů pod kapotou. Má-li vaše auto automatické nastavování sklonu, je třeba v případě potřeby seřízení navštívit servis.

Foto: Seat

Dbejte na správné seřízení svých potkávacích světel.

A konečně, s krátícími se dny je třeba také myslet na možný zvýšený pohyb zvěře u silnic - a přebíhající přes silnici. Největší riziko nehody se zvěří je právě na podzim. Na úseky, kde je zvěř běžnější, upozorňuje dopravní značka.

Kde nejspíš potkáte srnu či divočáka. Podívejte se na nejrizikovější úseky českých silnic

AutoMoto

Nejlepší prevencí srážky se zvěří je zpomalit, co nejlépe svítit, tedy i dálkovými světly, a sledovat krajnice, zda tam neuvidíte pohyb, který by signalizoval přítomnost srny či lišky. Další pomůckou jsou odrazky patníků či světla protijedoucího auta - pokud se před nimi něco mihne a odrazky či světla na zlomek sekundy zmizí, je pravděpodobné, že je na chvilku zastínila právě srna.

Cyklisté a chodci, reflexní prvky vám ve tmě můžou zachránit život

AutoMoto

Anebo chodec či cyklista, který se v rozporu se zákonem pohybuje po neosvětlené vozovce bez reflexních prvků či osvětlení. I počet těchto případů se bude s podzimem zvyšovat, a to prostě jen proto, že se stmívá dřív, a tedy i riziko nehody s takovýmto účastníkem provozu roste.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám