Hlavní obsah

Tesla žaluje Top Gear kvůli testu elektrického roadsteru

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americký výrobce elektrického sportovního roadsteru Tesla Motors zažalovala motoristický pořad Top Gear za údajně lživý test jejich vozu. Ten britská BBC vysílala koncem roku 2008.

Článek

Není zrovna obvyklé, aby automobilka žalovala novináře za podle jejich názoru neobjektivní či lživý test auta. Jednou z výjimek je kalifornská společnost Tesla Motors (kvůli ochranné známce na ni mimochodem v roce 2007 podala žalobu česká Tesla), které se nelíbil test Top Gearu z prosince 2008 (českou verzi najdete například zde). V něm Jeremy Clarkson svým typickým stylem recenzoval model Tesla Roadster – sportovní auto, které pohání výhradně elektřina.

Na začátku Clarkson chválí auto za dobrý výkon motoru, stěžuje si na hmotnost vozu a její rozložení. Při testu se baterie vybíjí po pouhých 90 kilometrech (dojezd je podle Tesly 320 km) a auto je v danou chvíli nepojízdné. A plné nabití z elektrické sítě trvá 16 hodin. „Možná by bylo lepší mít Tesly dvě, jednou jezdit a druhou nabíjet,“ přisadí si Clarkson.

Top Gear dokonce má k dispozici ještě druhé auto, u něj se ale přehřívá motor. Aby toho nebylo málo, u prvního vozu po nabití nefungují brzdy. Tesla Motors tvrdí, že všechny tyto problémy ve skutečnosti nenastaly a Top Gear je pouze nahrál. Tesla chce, aby BBC tento díl stáhla z vysílání a příslušnou pasáž natočila znovu. Mluvčí BBC tvrzení o údajném podvádění během natáčení Tesly Roadster rázně odmítl.

Anketa

Ve sporu o recenzi Tesly Roadster má pravdu...
Top Gear
91,2 %
Tesla Motors
8,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 14145 čtenářů.

Tesla Roadster

Tesla Roadster vychází z modelu Lotus Elise. Pod kapotou vozu však nenajdeme jedinou kapku paliva. Všechna síla je schována v Li-on bateriích, které svou elektřinu dávají do třífázového čtyřpólového elektromotoru s výkonem 185 kW při 13 000 ot./min. Největší přednost elektropohonu je však v jeho točivém momentu. Ten je v nejnižších otáčkách nejvyšší a jen pozvolna v měkké charakteristice klesá. Nejvyšší hodnota je tedy 244 Nm v nulových otáčkách a postupně klesá na 101 Nm při 13 000 ot./min. Díky tomu dokáže zrychlit na stokilometrovou rychlost za přibližně čtyři sekundy a maximální rychlost je 257 km/h. To vše při neslyšném provozu a nulových exhalacích. Dojezd je teoreticky 320 km.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám