Článek
Není zrovna obvyklé, aby automobilka žalovala novináře za podle jejich názoru neobjektivní či lživý test auta. Jednou z výjimek je kalifornská společnost Tesla Motors (kvůli ochranné známce na ni mimochodem v roce 2007 podala žalobu česká Tesla), které se nelíbil test Top Gearu z prosince 2008 (českou verzi najdete například zde). V něm Jeremy Clarkson svým typickým stylem recenzoval model Tesla Roadster – sportovní auto, které pohání výhradně elektřina.
Na začátku Clarkson chválí auto za dobrý výkon motoru, stěžuje si na hmotnost vozu a její rozložení. Při testu se baterie vybíjí po pouhých 90 kilometrech (dojezd je podle Tesly 320 km) a auto je v danou chvíli nepojízdné. A plné nabití z elektrické sítě trvá 16 hodin. „Možná by bylo lepší mít Tesly dvě, jednou jezdit a druhou nabíjet,“ přisadí si Clarkson.
Top Gear dokonce má k dispozici ještě druhé auto, u něj se ale přehřívá motor. Aby toho nebylo málo, u prvního vozu po nabití nefungují brzdy. Tesla Motors tvrdí, že všechny tyto problémy ve skutečnosti nenastaly a Top Gear je pouze nahrál. Tesla chce, aby BBC tento díl stáhla z vysílání a příslušnou pasáž natočila znovu. Mluvčí BBC tvrzení o údajném podvádění během natáčení Tesly Roadster rázně odmítl.
Anketa
Tesla Roadster
Tesla Roadster vychází z modelu Lotus Elise. Pod kapotou vozu však nenajdeme jedinou kapku paliva. Všechna síla je schována v Li-on bateriích, které svou elektřinu dávají do třífázového čtyřpólového elektromotoru s výkonem 185 kW při 13 000 ot./min. Největší přednost elektropohonu je však v jeho točivém momentu. Ten je v nejnižších otáčkách nejvyšší a jen pozvolna v měkké charakteristice klesá. Nejvyšší hodnota je tedy 244 Nm v nulových otáčkách a postupně klesá na 101 Nm při 13 000 ot./min. Díky tomu dokáže zrychlit na stokilometrovou rychlost za přibližně čtyři sekundy a maximální rychlost je 257 km/h. To vše při neslyšném provozu a nulových exhalacích. Dojezd je teoreticky 320 km.