Hlavní obsah

Tesla smí provozovat robotaxi už i v Arizoně. Má ale řidiče s nouzovým tlačítkem

Služba Robotaxi automobilky Tesla se rozšiřuje do Arizony, ovšem nikoliv bez člověka coby pojistky za volantem. Ten musí mít k dispozici nouzové tlačítko pro okamžité zastavení vozu, tzv. kill switch.

Foto: Tesla China

Tesla Model Y Juniper (Ilustrační foto)

Článek

Automobilka Tesla už v některých amerických státech provozuje tzv. robotaxi, tedy samořídící taxíky, které využívají sofistikovaný systém autonomního řízení. Nyní společnost získala oficiální povolení pro provoz této služby také od arizonského ministerstva dopravy.

Služby svých robotaxíků ale může spustit za podmínek podobných jako v Kalifornii, tedy s lidskými řidiči ve voze coby pojistkou. Primárně však bude řízením pověřen systém Full Self-Driving Supervised. Zprávu přinesl web Electrek.

Tesla používá termín „robotaxi“ poněkud volně, přičemž doposud provozuje službu především v texaském Austinu a kalifornské oblasti Bay Area. V Austinu mají vozidla dozor na předním sedadle spolujezdce s prstem připraveným na nouzovém tlačítku. V případě potřeby tak může dozor vůz kdykoliv okamžitě zastavit.

Jediný důvod, proč lidský dozor nesedí na sedadle řidiče, kde by mohl účinněji zasáhnout, je preferovaná optika Tesly a fakt, že texaské předpisy umožňují, aby tam nebyl. I pro společnost přitom vypadá lépe, pokud robotaxi nemá dozorujícího řidiče za volantem.

Kalifornské předpisy takové uspořádání neumožňují, a Tesla tak musí mít člověka na sedadle řidiče do té doby, dokud nebude schopna prokázat, že její systém dosáhl čtvrté úrovně autonomie. Na něco takového však patrně není připravena, protože dosud v Kalifornii ani nepožádala o povolení pro plně autonomní řízení.

Arizonské povolení umožňuje Tesle fungovat jako komerční entita „vozidlo na pronájem“, podobně jako i v Česku známá služba Uber, což je klíčové pro ustanovení komerčního, příjem generujícího aspektu budoucí sítě robotaxi.

Povolení však neopravňuje Teslu provozovat vozidla bez řidiče-člověka. Současné státní předpisy vyžadují lidského operátora – buď bezpečnostní dozor na sedadle spolujezdce, nebo lidského řidiče za volantem – k hlídání automatizovaného systému řízení během komerčního provozu.

Tesla již v září získala samostatné povolení od Arizony pro testování autonomních vozidel s přítomným řidičem coby pojistkou. Nové povolení přidává komerční aspekt. Znamená to, že Tesla může nasadit své robotaxi, ale ve stejném režimu jako v Kalifornii, tedy jako službu podobnou Uberu s řidičem používajícím systém Full Self-Driving Supervised s nouzovým tlačítkem pro okamžité zastavení vozu v případě potřeby.

Výběr článků

Načítám