Hlavní obsah

Robotaxi Tesly si za první měsíc provozu připsaly tři nehody

2:53
2:53

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Tesla zaznamenala nejméně tři nehody robotaxi během prvního měsíce provozu v americkém Austinu, při němž speciální Modely Y najely přes 11 tisíc kilometrů. Pouze jedna nehoda však byla vážnější.

Foto: Tesla

Tesla Model Y Performance (ilustrační foto)

Článek

Tesla 1. července oficiálně spustila svou službu Robotaxi v Austinu v Texasu, čímž se připojila ke konkurentům jako Waymo a Zoox. Služba, v jejímž rámci jezdí Modely Y vybavené pokročilými asistenty řízení v rámci paketu Full Self-Driving (FSD), byla mnohými označena za triumf Elona Muska a první krok k celonárodnímu rozšíření autonomních taxíků, ačkoliv konkurence už podobné služby nabízí delší dobu.

Data získaná magazínem Forbes však odhalila, že robotaxíky Tesla zaznamenaly během prvního měsíce provozu nejméně tři nehody. Původně se zdálo, že se všechny incidenty uskutečnily už 1. července, později se však ukázalo, že k nehodám došlo v různých dnech v měsíci. Tesla ale většinu detailů začernila s odvoláním na ochranu proprietárních informací.

Ve všech případech zasahovala policie

První nehoda se podle Forbesu stala ve 3:45 ráno blíže neupřesněného červencového dne. Model Y podle dostupných informací „stál po jízdě rovně a poškozen byl zezadu vpravo jiným vozem SUV“.

Druhá havárie nastala jiný den ve 12:20, kdy „Tesla narazila do nehybného objektu přední částí v rychlosti 13 km/h a došlo k menším zraněním“. Byla přivolána policie, nikdo však neputoval do nemocnice. Vůz byl ale z místa odtažen.

Třetí incident se odehrál v 15:15, kdy se „Tesla dostala do kontaktu s jiným SUV při zatáčení vpravo rychlostí 3 km/h“. Ve všech případech byla na místo incidentu přivolána policie, pouze v jednom případě ale došlo k odtažení vozu.

Detaily nehod nejsou známé, existuje však velká pravděpodobnost, že první ani třetí nehodu nemusel zavinit autonomní vůz. Znepokojení však vzbuzuje druhá nehoda, při které došlo k lehkému zranění. Něco takového by se v době, kdy by měl na provoz autonomního vozu dohlížet záložní řidič, rozhodně nemělo stávat.

Nenahlášená nehoda

Magazín Forbes navíc upozornil na další nenahlášenou nehodu zachycenou na videu, kdy robotaxík svou pneumatikou narazil do zaparkovaného vozu na parkovišti. Tento incident pravděpodobně nebyl oficiálně hlášen proto, že se stal na soukromém pozemku a došlo k naprosto minimálním, ne-li nulovým škodám.

Podle Elona Muska nasbírala flotila robotaxíků v Austinu za červenec přibližně 11 000 kilometrů testovacích jízd. Pro srovnání – konkurenční služba Waymo má za několik let provozu na kontě více než 154 milionů kilometrů.

Firma, která patří pod křídla Googlu, zaznamenala podle webu ArsTechnica během prvních 80 milionů kilometrů celkem 60 vážnějších nehod s aktivací airbagů nebo zraněními. Většina těchto nehod však nebyla zaviněna autonomními vozy Waymo, nýbrž jiným účastníkem provozu.

Výběr článků

Načítám