Hlavní obsah

Tesla má problém s elektrickými klikami. Děti neumí použít nouzové otevírání

Americký úřad NHTSA vyšetřuje elektronické kliky dveří vozů Tesla po 16 stížnostech lidí, jejichž děti byly uvězněny v rychle se zahřívajících interiérech vozů.

Foto: Tesla

Tesla Model 3 Performance (Ilustrační foto)

Článek

Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) stupňuje tlak na Teslu kvůli elektronicky ovládaným klikám dveří. Selhání 12V napájení, které je nutné k otevření dveří, údajně uzavírá děti ve vozech, kde může teplota rychle stoupat.

Úřad minulý týden požádal automobilku o přístup k interním dokumentům, které by mohly odhalit rozsah problému. Počet stížností spotřebitelů vzrostl z 9 při zahájení vyšetřování v září na 16 do minulého týdne.

Majitelé Modelu Y hlásí neschopnost otevřít zadní dveře při selhání 12V autobaterie, což se může rychle změnit v kritickou situaci, jsou-li uvnitř děti. Dveře mají zevnitř možnost nouzového mechanického otevření, ovšem to není malé dítě schopné použít, natož kojenec připoutaný v sedačce.

Zvenčí dveře nejdou bez energie z 12V baterie otevřít vůbec, je nutné připojit externí zdroj energie podle návodu k obsluze. Vozy Tesla umožňují aktivovat klimatizaci skrz aplikaci v mobilu, bez dostupné 12V energie jsou ovšem palubní systémy nefunkční.

„Můj kojenec byl uvězněný. Žijeme na Floridě a ten den bylo 27 °C. Neměl jsem jinou možnost než zavolat záchranáře, aby mého syna vysvobodili z vozidla,“ popsal jeden majitel pro noviny LA Times. V některých případech muselo být přehřáté dítě hospitalizováno, jiní majitelé čekali na příjezd asistenční služby, která dodala vozu 12 voltů. Ve čtyřech případech majitelé sami rozbili okno svého vozu.

Úřad nyní požaduje od Tesly záznamy spotřebitelských stížností, zprávy z terénu a od dealerství, zprávy o nehodách, požárech, zraněních, úmrtích a škodách na majetku souvisejících s problémem klik. Úřad chce také podrobnosti o souvisejících soudních sporech, probíhajících i uzavřených, informace o uplatnění záruky a také výsledky testů a interních vyšetřování.

Vyšetřování se zaměřuje na Model Y a Model 3. Pokud úřad rozhodne, že kliky představují riziko, mohl by žádat po Tesle svolání milionů vozů k provedení nápravy. Jak by taková náprava vypadala, je ovšem otázkou.

Související témata:

Výběr článků

Načítám