Článek
Tahle kauza je už trochu starší. Americká organizace Consumer Reports zjistila, že výkon vozu Tesla Model S P85D je nižší než deklarovaný, a to ne o málo, což zhoršuje i zrychlení auta. To mělo být podle tabulek 3,3 sekundy, ve skutečnosti však bylo o „děsivých“ 0,2 sekundy horší. Zpráva proletěla světem a chvíli se o ní psalo. Pak ale zapadla do archívů agentur.
Jenže v Norsku se skupina zákazníků cítí být oklamána a právník Kaspar N. Thommessen v tom uviděl velmi zajímavou možnost na žalobu. A tak se s Teslou začali přetahovat se všemi těmi právními kličkami a větami, které k tomu patří. Tesla například oznámila, že „její auta plní požadavky dle metod požadovaných certifikačními autoritami“.
Tahle typická válka právníků ale skončila. Kaspar N. Thommessen oznámil agentuře Reuters, že se dohodl s Teslou na vyrovnání. Prý jde o finanční kompenzaci ve výši 65 000 norských korun, což je v přepočtu necelých 200 000 korun. Druhou možností je balíček kompenzací zahrnující třeba upgrade vozu na verzi P90D.
Proč jen v Norsku?
Je možné, že by podobně získali peníze i majitelé vozů jinde v Evropě? Pokud by to byl silný trh, jako je Německo, možná ano. Norsko je totiž specifické v tom, že prodeje elektromobilů a hybridů jsou zde silně podporovány vládou, takže i u nás velmi drahý elektromobil stojí v Norsku asi tolik, jako klasický hatchback s benzínovým motorem. Proto v Norsku je prodej těchto ekologických aut silnější, než klasických aut se spalovacím motorem a norský trh je tak pro Teslu extrémně zajímavý.
V České republice by asi museli mít zákaznici velmi dobrého právníka a hodně peněz na mezinárodní žalobu.