Článek
Koncern Stellantis vstupuje do finální fáze vývoje průlomového bateriového systému nazvaného Intelligent Battery Integrated System (IBIS), který aktuálně testuje v prototypu Peugeot E-3008. Technologie má být připravena k sériové výrobě do roku 2030 a představuje zásadní změnu v konstrukci baterií elektromobilů.
Klíčovou inovací IBIS je integrace měniče a nabíječky přímo do baterie, což eliminuje potřebu samostatných komponentů. Elektromobily běžně převádějí střídavý proud na stejnosměrný a zpět - například střídavý proud z domácí nabíjecí přípojky se převádí a pak ukládá jako stejnosměrný proud v baterii. Následně se zase převádí na střídavý pro napájení motorů. Převod probíhá i při rekuperativním brzdění.
Odstranění samostatných komponentů přináší úsporu 40 kilogramů hmotnosti díky menšímu počtu elektroniky a upravené chemii článků. Anne Lalironová, viceprezidentka technologického výzkumu Stellantisu, potvrdila, že projekt je v pokročilé fázi. „Testujeme na silnici, a to je světová premiéra,“ uvedla.
Silniční testy prototypu E-3008 ukazují 10% zlepšení energetické účinnosti v cyklu WLTC a až 15% v městské jízdě. Výkon motoru se zvýšil o 15 % ze 150 kW na 172 kW. Technologie také zkracuje čas nabíjení na 7kW AC nabíječce o 15 %, z původních sedmi hodin na šest.
Současné moduly šesté vývojové fáze jsou navrženy pro existující prostor baterie E-3008 v platformě STLA Medium. V konečné deváté fázi však budou bateriové moduly menší a budoucí platformy Stellantisu budou navrženy přímo kolem nich. Eliminace měniče a nabíječky ušetří také 17 litrů prostoru, což zlepší prostornost vozidla či aerodynamiku.
Ned Curic, hlavní technologický ředitel Stellantis, zdůraznil zaměření na „zjednodušení“ s cílem „dodat lepší, dostupnější elektromobily zákazníkům“. Systém IBIS lze vybavit jak články s nikl-mangan-kobaltovým složením, tak levnějšími lithium-železofosfátovými. Moduly jsou navrženy pro snadnější údržbu bez potřeby speciálních servisních center, což má snížit náklady a zvýšit zbytkové hodnoty elektromobilů.