Hlavní obsah

Stellantis končí s vývojem vodíkových automobilů

2:01
2:01

Poslechněte si tento článek

Skupina Stellantis plánovala v průběhu letošního roku spustit výrobu nové řady vodíkových vozidel, místo toho však nyní oznámila, že končí s vývojem této technologie pohonu. Neočekává totiž, že by do konce desetiletí hrála významnější roli.

Foto: Stellantis

Vodíková verze dodávky Peugeot Expert

Článek

Obří automobilový koncern Stellantis, pod nějž spadá řada značek vyrábějících kromě jiného i lehké užitkové vozy, patřila donedávna k zastáncům vývoje vozidel využívajících technologii vodíkových palivových článků, která by mohla být vhodnější pro rychlou bezemisní přepravu většího nákladu.

Foto: Stellantis

Zásadní výhodou vodíku oproti bateriím je vysoká rychlost opětovného doplnění nádrže.

V tomto roce plánovala společnost zahájit sériovou výrobu vodíkových vozidel (lehkých dodávek) ve francouzském závodu Hordain a polském závodu Gliwice, místo toho však nyní zveřejnila zprávu, v níž oznamuje ukončení vývoje vozidel s vodíkovými palivovými články.

Jako hlavní příčiny rozhodnutí společnost uvádí omezenou infrastrukturu plnicích stanic, vysoké finanční nároky a absenci dotací, které by motivovaly zákazníky k pořízení vodíkových vozů. Společnost navíc neočekává, že se lehké užitkové vozy s vodíkovým pohonem dočkají do konce desetiletí většího úspěchu a přijetí na trhu.

„Trh s vodíkem zůstává úzkým segmentem bez vyhlídek na střednědobou ekonomickou udržitelnost. Musíme učinit jasná a zodpovědná rozhodnutí, abychom zajistili naši konkurenceschopnost a splnili očekávání našich zákazníků s naší ofenzivou elektrických a hybridních osobních a lehkých užitkových vozidel,“ uvedl Jean-Philippe Imparato, provozní ředitel Stellantis pro rozšířenou Evropu.

Foto: Stellantis

Společnost Stellantis plánovala pestrou paletu vodíkových užitkových vozů.

Podle společnosti se rozhodnutí nedotkne zaměstnanců z oblasti výroby, zaměstnanci z oblasti vývoje vodíkových technologií pak budou převedeni na jiné projekty. Stellantis také s partnery řeší, co dál se společností Symbio, zaměřenou na vývoj vodíkových technologií, ve které společnost během roku 2023 koupila 33% podíl.

Ačkoliv Stellantis s vývojem vodíkových technologií pro pohon automobilů končí, jiné automobilky v něm pokračují. Mezi hlavní propagátory tohoto technologického řešení patří značky Toyota a Hyundai, nové možnosti v něm ale vidí i značky jako BMW, Honda nebo Renault/Alpine.

Výběr článků

Načítám