Hlavní obsah

Škodě hrozí ztráta výroby elektromobilu Enyaq, tvrdí odborový předák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Automobilce Škoda Auto hrozí, že se výroba elektromobilu Enyaq přesune ze závodu v Mladé Boleslavi do továrny mateřského koncernu Volkswagen v německém Cvikově, řekl předák odborů automobilky Jaroslav Povšík. Nejistá je podle něj rovněž budoucnost továrny ve Vrchlabí.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq RS iV (ilustrační foto)

Článek

Definitivní rozhodnutí podle Povšíka, který informaci sdělil deníku E15, zatím nepadlo. Jasno má být na podzim, kdy se budou uzavírat plánovací jednání. Automobilka Škoda Auto na dotaz deníku uvedla, že přesun výroby enyaqů se neplánuje.

Na úrovni koncernu VW se jedná o konečné podobě 72. plánovacího kola, jehož součástí je rozhodnutí o tom, ve kterých závodech se budou vyrábět jednotlivé modely.

„Musíme se podívat na Cvikov. To je taková naše bolest, rád by spolkl výrobu modelu Enyaq,“ uvedl Povšík, který se jednání účastní. Rozhodnuto ale podle něj zatím není. Kde se budou enyaqy vyrábět, má být jasné v říjnu či listopadu, kdy se bude plánovací kolo uzavírat. Rozhodnutí učiní představenstvo koncernu VW a dozorčí rada.

Škoda poodhaluje modernizace scaly a kamiqu, mají ostřejší rysy

AutoMoto

Tiskové oddělení Škody na dotaz deníku uvedlo, že produkce modelové palety Enyaq zůstává v mladoboleslavském závodě a její přesun se neplánuje. Otázku, zda se o možném přesunu jedná, ponechala firma bez odpovědi.

Elektromobil Škoda Enyaq se v Mladé Boleslavi vyrábí od listopadu 2020 a pro automobilku je podle Povšíka velmi rentabilní. „Velmi se snažíme, abychom o něj nepřišli. Je to první plně elektrické auto Škody, díky kterému splňujeme emisní limity a vyhýbáme se pokutám,“ řekl šéf odborářů deníku E15.

Škoda výrobu enyaqů postupně navyšuje. Loni jich vyprodukovala přes 57 tisíc včetně verze Coupé. O rok dříve jich vyrobila téměř 50 tisíc.

Koncernové továrny v Evropě trpí podle Povšíka kvůli menšímu zájmu lidí o elektroauta VW nadkapacitou. „Závody byly nastaveny na plnou konjunkturu. Nepočítalo se s čínskou ofenzivou či Teslou,“ uvedl odborář.

V EU se v červnu poprvé prodalo více elektromobilů než naftových aut

Ekonomika

Nejistá je podle něj i budoucnost závodu Škody Auto ve Vrchlabí na Trutnovsku. Továrnu, kde se vyrábějí převodovky, přirovnal k Titaniku. „Převodovky se budou vyrábět do roku 2035, ale ne nutně v Česku, protože se jich bude vyrábět čím dál méně,“ podotkl odborář. O budoucnosti vrchlabského závodu podle něj není nic známo a na otázku, zda je ve hře i jeho úplné zrušení odpověděl, že se to může stát.

Letos na jaře Škoda Auto oznámila, že do roku 2026 chce mít celkem šest plně elektrických modelů. Vedle modernizovaných vozů Enyaq a Enyaq Coupe nabídne malé SUV s pracovním názvem Small, kompaktní SUV pojmenované Elroq, velké sedmimístné SUV pod označením Space a nově do svých plánů zařadila také elektrické Combi. Automobilka plánuje do elektromobility v příštích pěti letech investovat 5,6 miliardy eur (zhruba 133,6 miliardy korun).

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v prvním pololetí meziročně zvýšil o 17,9 % na 5,4 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Údaje rovněž ukázaly, že prodej automobilů s plně elektrickým pohonem byl v červnu poprvé vyšší než prodej naftových aut.

Škoda Roadiaq naživo: Dobrý nápad i provedení

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám