Hlavní obsah

Škoda představuje nový studentský vůz, brzy vyrazí i na závody

5:30
5:30

Poslechněte si tento článek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představuje již desátý žákovský vůz, který tentokrát připomíná cyklistickou minulost společnosti. Jako první ze studentských vozů přitom usiluje o homologaci na silniční značky, se kterými by se mohl objevit na Tour de France nejen jako statický exponát, ale také jako plnohodnotný doprovodný vůz.

Foto: Škoda Auto

Škoda L&K 130

Článek

Vůz, na kterém letos pracovalo 28 studentů Středního odborného učiliště Škoda Auto, nese označení L&K 130. Jde tak o další z odkazů na letošní výročí 130 let od založení automobilky, která vznikla v roce 1895. Její zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement přitom pod značkou L&K začali s výrobou jízdních kol, od kterých se přes motocykly propracovali až k automobilům.

Projekt L&K 130 proto vznikl jako doprovodné vozidlo pro profesionální cyklistické závody, jehož základem je Škoda Superb Combi. Prostorný kombík ovšem studenti přestavěli na pick-up, který nabízí řadu unikátních řešení. Za pozornost stojí i řada menších detailů, ostatně práce na voze letos trvaly více než 2000 pracovních hodin.

V barvách L&K

Začít můžeme od samotného loga na kapotě a středových krytů kol, které nesou logo L&K vytištěné na 3D tiskárně. Tradiční maska je pak podsvícena diodami, které mohou měnit barvu. Karoserii zdobí lakování kombinující červenou, černou a zlatou barvu, což jsou tradiční odstíny loga Laurin & Klement, v kombinaci s elegantním bílým základem.

Nejvýraznější změny se pak odehrály v zadní části vozu, kde studenti odstranili střechu za C-sloupky, zkrátili zadní část střechy a vytvořili nové čelo za kabinou, včetně prosklení. Z korby pick-upu na střechu je pak vyvedena speciální konstrukce, na které je umístěn pojízdný nosič dvou jízdních kol pod úhlem cca 35 stupňů.

Zadní čelo kufru, vytvořené ze standardních pátých dveří, je elektricky výsuvné a během jeho pohybuje se dvojice jízdních kol posouvá níž, díky čemuž jsou snáze a rychleji dostupná. Na střeše pak může být umístěno ještě třetí jízdní kolo, kromě něj je však na standardních příčnících umístěn i přijímač satelitního internetu Starlink.

Unikátní dveře

Při pohledu na pravý bok zaujmou dveře s dvojicí klik, které mají speciální mechanismus otvírání. Tradiční panty totiž nahradil posuvný systém, který je unikátem z dílny mladoboleslavských studentů. Ti sice původně zvažovali použití posuvného mechanismu z modelu VW Caddy, to však komplikovaly příliš odlišné tvary karoserie.

Posuvné dveře mají dvě kliky kvůli dvojici zámků i kvůli snazší manipulaci. Studenti navíc upravili pozici pravého zadního sedadla, které je posunuto více vpředu. Účelem tohoto řešení je snazší možnost komunikace posádky vozidla se závodníky na trati, aniž by byl kdokoliv z ostatních závodníků ohrožen.

Kabina pak zaujme především novým čalouněním, které zdobí sedadla převzatá z výbavy Sportline. Čalounění kabiny opět pracuje s barvami původního loga L&K, má však i specifické prošívání, které není ani na sériových sedadlech Sportline. Navíc se i na volantu objevuje logo L&K a původně stříbrné dekorační lišty zdobí lakování ve zlaté barvě.

Chytrá kabina

U spolujezdce vidíme komunikační zařízení, včetně vysílačky a tabletu s připojením k internetu, uzpůsobené pro komunikaci během závodů. Zajímavým detailem je pak úložná síťka pod střechou, vyrobená pomocí úchytů z 3D tisku, která rozšiřuje nabídku úložných prostor v kabině.

Vzadu pak místo levého zadního sedáku nahradil velký chladicí box s nápoji pro jezdce. Za zadními sedadly je navíc instalována klasická 12V baterie, která byla původně umístěna v kufru. Servisní technik na pravém zadním sedadle má navíc k dispozici vlastní displej na opěradle spolujezdce.

Po technické stránce se přitom jedná o klasický vůz Škoda Superb v plug-in hybridní verzi, tedy s motorizací 1,5 TSI v kombinaci s elektromotorem napájeným z akumulátoru o kapacitě 25,7 kWh.

Vůz tak nabízí systémový výkon 150 kW (204 k), čistě elektrický dojezd kolem 100 kilometrů, a především dostatečný kombinovaný dojezd, aby udržel tempo se závodníky bez ohledu na náročnost profilu tratě.

Podvozek zůstal sériový, kvůli přestavbě na pick-up a instalaci speciálních zadních dveří však bylo nutné konstrukci vozu na mnoha místech dodatečně vyztužit. V podbězích jsou pak standardní 19“ disky z lehké slitiny.

Foto: Škoda Auto

Škoda L&K 130 je v pořadí již desátým studentským vozem značky, který poprvé stojí na technice modelu Superb a poprvé má plug-in hybridní pohon.

Během prezentace na nejstarším pražském velodromu (Třebešín) jsme měli příležitost si vůz detailně prohlédnout, a dokonce se s ním i krátce projet. Ve srovnání s předchozími žákovskými vozy, které byly na místě také k vidění, přitom působil podstatně dospěleji a v mnoha ohledech i kvalitněji.

To platí jak pro zpracování exteriéru, lakování či unikátní návrhy posuvného mechanismu a dveří, tak pro zpracování kabiny. Studenty sice ještě čekají drobné dodělávky, šlo však o pouhé detaily, které budou vyžadovat jen trochu víc času. Rozhodně však nijak neomezují použitelnost vozu a nijak nesnižují jeho kvality. Studenti pod vedením pedagogů a odborníků z vývoje a výroby tak odvedli opravdu pěkný kus práce.

Poprvé na značky?

Automobilka již potvrdila, že vůz bude k vidění na letošním 112. ročníku Tour de France, který se koná od 5. do 27. července 2025. Je však otázkou, zda se objeví pouze jako statický exponát, nebo bude plnit roli doprovodného vozu.

Projekt L&K 130 je totiž prvním žákovským vozem, který bude usilovat o získání homologace pro silniční provoz. S trochou štěstí by tak časem mohl získat registrační značky a mohl by se objevit po boku závodního pelotonu.

Výběr článků

Načítám