Hlavní obsah

Simulátor pomáhá mladým řidičům s ADHD jezdit bezpečněji

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Trénink na řidičském simulátoru, který sleduje dlouhé pohledy mimo vozovku, pomáhá mladým americkým řidičům jezdit bezpečněji, zjistil roční výzkum.

Simulátor pomáhá teenagerům s ADHD udržet oči na vozovceVideo: Cincinnati Children’s, Reuters

 
Článek

Že jsou mladí řidiči co do bezpečnosti jízdy rizikovější než ti starší, s více zkušenostmi, říká nejeden výzkum. Podle americké studie se však ještě větší riziko váže k mladým řidičům s poruchou pozornosti s hyperaktivitou, známější pod zkratkou ADHD.

Dokonce až tak, že náctiletí řidiči trpící touto poruchou mají až dvojnásobné riziko nehody oproti stejně starým neurotypickým řidičům, tj. těm bez jakékoliv poruchy. Proto Dětská nemocnice v Cincinnati vyvinula simulátor, který jim má pomoci soustředit se na cestu.

Funguje tak, že si řidič nasadí speciální „brýle“, které monitorují směr jeho pohledu. A pak se pustí do simulovaného řízení, při kterém jednak musí dávat pozor na cestu a jednak na maketě centrálního displeje vozu najít určitý symbol. Vtip je v tom, že pokud se řidič dívá jinam než na vozovku déle než 2 sekundy, zazní upozornění.

Nevidomý za volantem rallycrossového speciálu. Petr Haluška neřídil ostrou felicii naposledy

AutoMoto

Účastníků studie bylo celkem 152 rozdělených do dvou stejných skupin. Zpočátku se během patnáctiminutové simulované jízdy dívali jinam než na silnici déle než 2 sekundy průměrně 22krát.

První skupina procházela tréninkem na simulátoru a dostávala zpětnou vazbu od výzkumníků, druhá „jen“ jela a zpětnou vazbu nedostávala. Simulované jízdy se opakovaly během studie, která trvala rok, víckrát. U první skupiny se průměrný počet dlouhých pohledů jinam než na silnici snížil nejprve na 16,7, později na 15,7. U druhé skupiny vzrostl na 28 a později opět klesl na 27.

„Zjistili jsme, že tento zásah výrazně snižuje dlouhé pohledy pryč ze silnice, a to jak v simulované jízdě, tak při skutečném řízení. To jsme se dozvěděli tak, že jsme do aut těchto teenagerů umístili kamery na rok po zásahu, abychom zjistili, jak se chová jejich pohled. Viděli jsme výrazný pokles v počtu dlouhých pohledů pryč ze silnice,“ říká Jeff Epstein, šéf studie.

Výsledky se dostavily i v reálném světě. Řidiči, kteří dostávali zpětnou vazbu při tréninku, za sledovaný rok v průměru méně často bourali, nebo se dostali do situace, kdy k nehodě chybělo jen velmi málo.

Více než čtvrtina řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku, zjistil průzkum

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám