Článek
Toyota žhaví své fanoušky, kteří upřednostňují výkon před konfigurací motoru. Když před více než rokem ohlásila příchod nové rodiny čtyřválcových spalovacích motorů, které budou dostupné jak v atmosférické, tak přeplňované podobě, označila za hlavní prioritu efektivitu. To ale neznamená, že nebudou existovat výkonné verze.
Naznačil to koncept GR Yaris M, který překvapil při tokijském autosalonu. S novým motorem „G20E“ umístěným nad zadní nápravou a turbodmychadlem IHI dosahuje až 335 kW - a podle zjištění německého magazínu Auto Motor und Sport je potenciál mnohem větší.
„S větším turbodmychadlem je snadno možných více než 600 koní,“ tedy 441 kW, cituje nejmenovaného inženýra z Toyoty. Tím by se motor hravě stal nejvýkonnějším čtyřválcem sériového vozu, protože aktuálně rekord drží motor M139l od Mercedesu-AMG s 349 kW.
Nový čtyřválec Toyoty bude pohánět i řadu sportovních vozů, protože je konstruován pro podélnou i příčnou zástavbu. Může být umístěn vpředu i vzadu, což z něj činí možnou páteř budoucí nabídky Gazoo Racing. Toyota naznačila možný návrat modelů Celica a MR2 a slíbila, že supra bude pokračovat i po současné generaci.
Pro milovníky aut, kteří očekávají něco navíc
Toyota pro Auto Motor und Sport uvedla, že motor G20E testuje v Yarisu GR již nějakou dobu. Také jezdí v prototypu Lexusu IS. Šéf motorového oddělení Toyoty Takaši Uehara řekl, že „zcela nový motor“ je určený pro „milovníky aut, kteří očekávají něco navíc“. Jeden z inženýrů automobilky naznačil, že motor G20E bude vhodný i k zásadnímu tuningu: „Nechali jsme dostatek místa mezi válci, aby se motor dal citelně převrtat.“
Nové čtyřválce Toyoty jsou součástí širší iniciativy, která probíhá spolu s dalšími dvěma japonskými výrobci na prodloužení životaschopnosti spalovacích motorů. Mazda vyvíjí rotační motory jako range extendery, zatímco Subaru pokračuje ve zdokonalování plochého motoru. Hybridizace je společným cílem, ale trojice také zkoumá uhlíkově neutrální paliva jako kapalný vodík, biopaliva či syntetická paliva.