Hlavní obsah

První auto Henryho Forda poprvé vyjelo přesně před 125 lety. Nemělo brzdy

Psal se 4. červen 1896, když Henry Ford poprvé vyrazil na zkušební jízdu svého dvoustopého motorového vozidla. Nazval ho jednoduše Quadricycle a ačkoliv ho později prodal, stroj dodnes existuje – je vystaven v muzeu Fordu.

Foto: Profimedia.cz

Henry Ford sedící na Quadricyclu (fotografie údajně z roku 1896 nebo 1900, v této podobě publikovaná v roce 1927)

Článek

Třebaže nejznámější auto Henryho Forda je nesporně Model T, první nebyl, jak ostatně naznačuje i jeho jméno. První dvoustopé motorové vozidlo, které Ford sestrojil, slaví 4. června své 125 výročí – v roce 1896 ho dokončil, sekerou zvětšil vrata své dílny za domem v Detroitu a vyjel s ním na první zkušební jízdu.

Za volantem Fordu Mustang Mach-E: Parádní elektrické svezení

Testy

Ford Quadricycle, jak se tento stroj jmenuje, měl místo k sezení pro dvě osoby, na přídi lampu, vespod dvouválec o výkonu čtyř koní a dvoustupňovou převodovku. Celé to stálo na kovovém rámu a čtyřech kolech z bicyklu. Proto stroj také dostal jméno Quadricycle – „čtyřkolka”.

Foto: Süddeutsche Zeitung Photo, ČTK

Henry Ford (vlevo) se synem Edselem u Quadricyclu a patnáctimiliontého Modelu T (1927)

Poháněna byla zadní kola a těmi předními se otáčelo pomocí dlouhé páky, kterou obsluhoval řidič – a mohl se o obsluhu snadno podělit se spolujezdcem. Nebyla tu zpátečka – podle webu Automotive News stroj vážil asi 500 liber (227 kg), takže vytlačit ho z parkovacího místa asi nebyl problém, pokud by v roce 1896 něco jako parkovací místa existovalo.

Nebyly tu dokonce ani brzdy. Zda se brzdilo podrážkou o kolo, není přesně známo, ale jednoho by to napadlo; quadricycle byla zpřevodována do rychlosti 32 km/h. Zda tolik dokázala i vyvinout, není známo.

Foto: Ford

Henry Ford, sedící na Quadricyclu, a Henry Ford IV. (1946)

Ford quadricycle prodal později v roce 1896 za 200 dolarů, což je ekvivalent dnešních 133 tisíc korun. Peníze použil na stavbu dalšího samohybu. První kousek, ten, který slaví výročí, nicméně údajně stále existuje – má stát v muzeu značky. Ford ho v roce 1904, když se jeho firma Ford Motor Company stávala úspěšnou, koupil zpátky za 65 dolarů (ekvivalent dnešních 41 tisíc korun).

Reklama

Související články

Mazda slaví. Celé století jde vlastní cestou

Jedno z nejzajímavějších „obyčejných” aut na dnešním trhu staví firma, která byla založena jako výrobce umělého korku přesně před sto lety, 30. ledna 1920....

Výběr článků

Načítám