Hlavní obsah

Přeprava dětí v nákladních kolech není bezpečná, ukazují záběry z crash testu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nákladní kola, tzv. cargo kola, jsou v posledních letech populární nejen pro přepravu zboží či menších nákladů po městě, ale také dětí. Německé testy ovšem ukazují, že k tomu nejsou příliš vhodná.

Crash test s cargo kolemVideo: Reuters

 
Článek

Odborníci z Německé asociace pro výzkum úrazů (UDV) nedávno uskutečnili testy, při kterých zkoumali bezpečnost přepravy dětí v nákladních kolech, která mají vpředu dvě kola a úložný prostor.

Ten přitom někteří rodiče využívají pro přepravu dětí po městě na krátké vzdálenosti.

„Rodiče využívají hlavně základní tříkolové modely, aby mohli své děti vozit s sebou na nákladních kolech. Ty se obtížně řídí a jsou velmi náchylné k převrácení. V případě nehody neposkytují dětem žádnou ochranu hlavy a horní části těla,“ uvedla ředitelka UDV Kirstin Zeidlerová.

Výzkumy ukázaly, že sedadla ani opěradla v těchto kolech nejsou dostatečně dimenzovaná pro přepravu dětí. Každé druhé dítě navíc v těchto kolech nenosí přilbu a každé třetí dítě buď není správně připoutáno, nebo není připoutáno vůbec.

Brit šel na 11 měsíců do vězení za jízdu na kole, měl ji zakázanou

Koktejl

Nejčastějším typem nehody těchto nákladních kol bývají tzv. sólo nehody, podobně jako v pokusu, tedy bez účasti třetích osob.

K vyšší ochraně dětí by bylo potřeba instalovat do těchto kol lepší sedadla s ochranou hlavy, účinné bezpečnostní pásy a ideálně i bezpečnostní rám jako ochranu proti nárazu, zmínila Zeidlerová.

UDV přitom neklade odpovědnost jen na výrobce těchto kol, ale také na zákonodárce, od kterých by byla potřeba přísnější legislativa. Kromě přísnějších požadavků by se hodily i samostatné schvalovací zkoušky pro nákladní kola určená k přepravě dětí.

Jako bezpečnější řešení se ukazují vozíky, které se zapřáhnou za klasické kolo. Ty jsou vybaveny pásy a rámem, díky čemuž dítě ochrání i v případě převržení. K jejich nehodám ovšem může dojít například při rychlých otočkách či při přejíždění silnice.

Foto: Reuters

Crash test s cargo kolem

UDV proto doporučuje vybavit tyto vozítky teleskopickým držákem vlaječky či osvětlením, aby do něj nikdo nevrazil. Je také potřeba, aby dospělí při umístění dětí do těchto vozíků dbali na správné použití bezpečnostních pásů, a opomenout nelze ani nasazení helmy.

U sedaček pro děti, které se umisťují na zadní nosič kola, pak odborníci upozorňují na zvýšení těžiště a horší ovladatelnost bicyklu. Při pádu pak dítě padá z větší výšky, což znamená riziko vážnějších úrazů.

Odborníci proto doporučují klást vyšší důraz na kvalitu sedadel, zejména jejich schopnost ochránit hlavu a páteř, a navrhují snížit nejvyšší povolenou hmotnost dětí v těchto sedadlech pod stávajících 22 kilogramů. Důležité je ovšem i správné dotažení bezpečnostních pásů.

MWC 2024: Jízdní kolo vyzbrojili umělou inteligencí a 5G

Internet a PC

Volkswagen se zaměří na jízdní kola

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám