Článek
Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech.
Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. V roce 1988 se tak do wartburgů začaly montovat čtyřdobé motory od západoněmeckého Volkswagenu.
Pokus o modernizaci automobilu však vyzněl do prázdna - po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut.