Článek
Moderní automobily se stávají neustále většími a těžšími, což často souvisí nejen s jejich bobtnající výbavou, ale také důrazem na bezpečnost posádky. Vývoj v této oblasti přitom pokročil ohromujícím způsobem, jak dokazuje pokus německé společnosti Dekra.
Ta se rozhodla porovnat Volkswagen Golf druhé a (dosud poslední) osmé generace v moderním crash testu. K pokusu si německá nezávislá organizace, zaměřená na bezpečnost a kvalitu nejen v automobilovém průmyslu, sehnala VW Golf z roku 1989, který byl ve skvělém technickém stavu.
V testovacím centru Neumünster pak vůz poslala rychlostí 64 km/h proti překážce, přesně dle testovací metodiky Euro NCAP používané do roku 2020. Překážka byla vybavena částečně deformovatelnou částí, která měla simulovat pohlcení části nárazu druhým vozem. Test tak simuloval čelní srážku dvou stejných vozů při rychlosti kolem 50 až 55 km/h.
Jak je ze snímku patrné, dvojkový golf ve srážce příliš neobstál. Kvůli deformaci kabiny a průniku částí vozu do prostoru cestujících by měla posádka jen malou šanci na přežití, jak uvádí dokument Dekra.
Z osmičkového golfu by posádka při podobném typu nehody zřejmě vystoupila jen s drobnějšími poraněními.
Kromě robustnější konstrukce, kdy kabina zůstala nepoškozena, posádku ochránily také boční airbagy v kombinaci se sofistikovanými bezpečnostními pásy, vybavené předepínačem a omezovačem síly.
Odborníci porovnávali také ovladatelnost, která je u moderního vozu opět výrazně lepší. Golf z roku 2023 byl schopen zastavit na vzdálenosti kratší v průměru o 30 procent, úhybný manévr pak zvládal až do rychlosti 75 km/h, zatímco starší model do 65 km/h.
Moderní hatchback byl navíc stabilnější a jezdci pomáhala řada chytrých systémů, včetně ESP.
Dramatický rozdíl je patrný také v technologii osvětlení, kdy moderní vozy nabízejí LED světla s výrazně lepším osvětlením vozovky a jsou díky moderním tvarům světel také lépe viditelné.