Hlavní obsah

Nový Nissan Leaf přijíždí jako crossover, který má konkurovat spalovacím motorům

4:37
4:37

Poslechněte si tento článek

Automobilka Nissan představila třetí generaci svého čistě elektrického modelu Leaf, která přináší zcela nový styl karoserie, propracovaný design, prostornou kabinu, dojezd přes 600 kilometrů a svižné nabíjení, díky čemuž by měla konkurovat vozům se spalovacími motory. Na trh ale dorazí až v příštím roce.

Foto: Nissan

Nissan Leaf třetí generace

Článek

První generace plně elektrického hatchbacku Nissan Leaf byla představena již v roce 2010 a do historie se zapsala jako první globálně dostupný masově vyráběný elektromobil. Společně s druhou generací pak automobilka prodala téměř 700 000 kusů tohoto modelu, což podtrhuje jeho význam.

Nyní představuje třetí generaci, která ovšem přináší zásadní designový odklon. Z hatchbacku se totiž stává čistě elektrické SUV kupé s výrazným designem, který byl ve velkém podřízen aerodynamice. Díky specifickým tvarům přídě i zádě, střechy, zapuštění klik nebo zakrytování podvozku má koeficient odporu vzduchu pouze 0,25.

Design přitom není pouze praktický, ale také hravý. Například vzadu vidíme holografická světla, motiv odkazuje na číslovky 2 a 3, jejichž výslovnost je v japonštině „ni“ a „san.“ Originální je i motiv denního svícení, který se objevuje také na litých kolech. Ta mohou mít rozměr 18 až 19 palců a různé motivy.

Nový Nissan Leaf stojí na platformě CMF-EV, stejně jako model Ariya, a měří 4350 mm na délku, 1810 mm na šířku a 1550 mm na výšku. Rozvor má délku 2690 mm a hmotnost se pohybuje v rozmezí 1,8 až 1,9 tuny. Díky kompaktním rozměrům by tak měl nový leaf snadno zvládnout městské prostředí, současně však slibuje dostatek praktičnost i pro rodinné využití.

Kabina sází na jednoduché a vzdušné prostředí v kombinaci s moderní výbavou. Na palubní desce je 14,3palcový displej, do kterého je integrován přístrojový štít i infotainment se zabudovanými službami Google. Kabina by měla snadno pojmout pět cestujících, zavazadelník nabízí standardní objem 437 litrů.

Z pestré komfortní výbavy lze zmínit například audiosystém Bose s reproduktory integrovanými do hlavových opěradel, bezdrátovou nabíječku telefonů v loketní opěrce nebo panoramatické střešní okno s technologií tekutých krystalů, které ho umí během chvilky zneprůhlednit bez nutnosti instalace roletky.

Konkurent spalováků

Technika Nissanu Leaf byla podle automobilky vyvíjena s důrazem na konkurenceschopnost vůči klasickým vozům se spalovacím motorem. Na cestách do vzdálenosti kolem 800 kilometrů by tak měl být mezi leafem a vozem se spalovacím motorem jen minimální časový rozdíl.

Zákazníci dostanou na výběr ze dvou konfigurací pohonného ústrojí. Standardní nabídne baterii s využitelnou kapacitou 52 kWh, elektromotorem o výkonu 130 kW a dojezdem kolem 436 kilometrů (dle WLTP) na jedno nabití, respektive kolem 224 kilometrů při dálniční rychlosti 130 km/h.

Už základní verze přitom nabídne zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy nebo maximální rychlost 160 km/h. Maximální podporovaná rychlost nabíjení je 105 kW, díky čemuž zabere nabití z 20 na 80 % méně než 30 minut a dojezd se prodlouží zhruba o 277 km.

Pohonné ústrojí Extended nabídne baterii s využitelnou kapacitou 75 kWh a elektromotor o výkonu 160 kW. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne o sekundu rychleji, maximální rychlost však zůstává stejná.

Dojezd se ovšem prodlužuje až na 604 km (dle WLTP), respektive cca 330 km při dálniční rychlosti. Nabíjení je navíc podporováno už při výkonu 150 kW, díky čemuž zabere nabití z 20 na 80 procent méně než 30 minut a dojezd se prodlouží až o 330 kilometrů.

Nissan Leaf navíc podporuje obousměrné nabíjení s funkcí V2L, kdy dokáže poskytnout až 3,6 kW pro napájení příslušenství do klasické zásuvky, a nabídne i funkci V2G, díky čemuž lze posílat elektrickou energii zpět do sítě, například pro snížení vlastních nákladů či stabilizaci sítě.

Jízdu navíc opět usnadní systém jako ProPilot pro asistovanou jízdu na dálnicích, systém ovládání jedním pedálem e-Pedal Step, kamerový systém Around View pro monitorování okolí vozu nebo pestrá paleta bezpečnostních systémů.

Výroba Nissanu Leaf třetí generace bude probíhat v britské továrně Nissan Sunderland. Otevření objednávek je naplánováno na léto tohoto roku, první vozy pak zřejmě dorazí až na jaře roku příštího.

Výběr článků

Načítám