Hlavní obsah

Nissan slaví 90 let, prosadil se i pod značkou Datsun

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V historii japonské automobilky Nissan, která byla založena 26. prosince 1933, se sice nenachází mnoho vyloženě „kultovních“ modelů, její vozy však vynikají spolehlivostí i odolností. Nissan, který již několik let tvoří alianci s francouzskou automobilkou Renault a japonskou značkou Mitsubishi, se v současnosti snaží držet krok s automobilovým vývojem a investuje do výroby elektromobilů.

Foto: Nissan

Reklama na Datsun Bluebird z roku 1961

Článek

Historie značky sahá až do roku 1911, kdy tehdy velmi malá automobilka Kaishinsha Motorcar Company začíná vyrábět dvouválcový automobil o výkonu deseti koní, který dostal název DAT.

Pojmenován byl podle počátečních písmen členů rodinné firmy, kterými byli Keindžiro Den, Rokuro Aojama a Meitaro Takeuči. O sedm let později se firma přejmenovala na DAT Motorcar Company a většinu její produkce tvořily kamiony určené pro vojenský trh.

Počátkem třicátých let dvacátého století začala automobilka vyrábět malý vůz pod názvem Datson (Datův syn). Protože slovo „son“ znamená v japonštině také ztrátu, jméno se brzy změnilo na Datsun.

Název Nissan se poprvé objevil v roce 1930 jako zkratka používaná na tokijské burze pro automobilku Nippon Sangyo. Nissan přebral výrobu vozů značky Datsun, toto pojmenování však u nových modelů zůstalo.

První kompaktní vůz Datsun 14 se začal vyrábět v roce 1935. Označení Datsun přestal Nissan používat až v roce 1983, značka však podle médií zůstala v povědomí ve Spojených státech, na Blízkém východě i v mnoha asijských zemích a pomohla svým vozům ke kladnému přijetí na západních trzích. Proto se Nissan po více než 30 letech rozhodl značku Datsun obnovit.

Od roku 2014 pod ní prodával malé levné automobily v Indii, Nepálu, Indonésii, Jihoafrické republice a Rusku. Sen o levné automobilce s masovým odbytem se však nenaplnil, prodeje zůstaly za očekáváním, a tak Datsun v roce 2022 opět skončil.

V poválečném období začal Nissan vyrábět na základě žádosti japonské armády legendární terénní vůz Patrol. Robustní automobil s pohonem všech čtyř kol se na běžný trh dostal v roce 1960 a velmi brzy si získal oblibu zejména mezi záchrannými týmy a mírovými složkami, kde je hojně využíván dodnes.

Nissanu se počátkem šedesátých let podařilo také expandovat na evropský trh, největší úspěchy však zaznamenal se sportovním Datsunem 240Z v USA. Šestiválcový motor o objemu 2,4 litru s uspořádáním válců v řadě měl výkon 150 koní a dosahoval dvousetkilometrové rychlosti. Vynikal především jízdními vlastnostmi a nízkou cenou.

Zlomovým se stal pro Nissan rok 1984, kdy byla otevřena továrna v severoanglickém Sunderlandu, která je největším závodem na výrobu aut v Británii a v níž se dnes vyrábějí oblíbené modely Qashqai, Juke a elektrický Leaf.

Koncem 80. let založil Nissan svoji luxusní odnož Infinity, která s úspěchem pronikla na severoamerický trh. V Evropě dosáhly větší obliby modely Sunny, Primera a Micra, která také v roce 1993 získala jako první japonský vůz titul evropského auta roku.

Elektrická budoucnost

Průkopníkem v oblasti sériově vyráběných elektromobilů se stal kompaktní model nižší střední třídy Leaf, který byl představen v roce 2010. O rok později zvítězil jako první čistě elektrický model v prestižní motoristické anketě evropské auto roku. Dosud se ho ve dvou generacích vyrobilo přes 650 000 kusů a až do začátku roku 2020, kdy jej překonala americká Tesla se svým Modelem 3, držel Leaf primát nejprodávanějšího elektromobilu všech dob.

Nissan se v současnosti snaží dohnat náskok v rozvíjejícím se segmentu elektromobilů, který ovládají nováčci, jako je americká Tesla či čínský BYD. Už dříve Nissan uvedl, že do fiskálního roku 2026, který končí v březnu 2027, budou 98 procent jeho prodeje v Evropě tvořit elektrifikované vozy. Tedy buď plně elektrické, nebo hybridní, které mají jak velkou baterii, tak spalovací motor.

Letos v září Nissan oznámil, že v Evropě do roku 2030 bude prodávat už jen elektromobily. Firma také sdělila, že v příštích letech uvede na trh 19 nových modelů elektromobilů. Do roku 2030 mají v plánu přejít v Evropě plně na elektrický pohon také automobilky Ford či Stellantis, Volvo plánuje do tohoto roku prodávat pouze elektromobily celosvětově.

Zatčení šéfa Nissanu

V roce 1999 Nissan, který byl v té době v existenčních problémech, vytvořil alianci s francouzským Renaultem, což ho zachránilo před bankrotem. V roce 2016 vznikla současná aliance Renault–Nissan–Mitsubishi, tehdy japonsko-francouzská skupina Nissan–Renault koupila Mitsubishi.

Aliance se otřásla v základech v listopadu 2018, když byl šéf Nissanu Carlos Ghosn zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy. Ghosn vedl i Renault a řídil také alianci mezi oběma automobilkami a Mitsubishi. Ghosn vinu popírá. Tvrdí, že jeho zadržení bylo součástí spiknutí vedoucích pracovníků Nissanu, jehož cílem bylo zablokovat fúzi.

V Japonsku odsoudili dva Američany, kteří pomohli šéfovi Nissanu k útěku v bedně na nástroje

Svět

V Japonsku byl propuštěn na kauci. Na konci roku 2019 ze země uprchl do Libanonu na palubě soukromého letadla schovaný v bedně na hudební nástroje. Kvůli obvinění ze zpronevěry firemních peněz a údajně nepřiznaným příjmům ho čeká v Japonsku soudní proces.

Letos v červnu podal v Libanonu žalobu na Nissan, další dvě společnosti a 12 lidí. Obviňuje je z pomluvy, urážky na cti a falšování věcných důkazů. Žádá přes jednu miliardu dolarů (přes 21,8 miliardy Kč).

Renault počátkem tohoto roku vlastnil 43,4 procenta akcií Nissanu. Zavázal se ale, že svůj podíl sníží na 15 procent. Renault převedl 28,4 procenta akcií Nissanu do francouzského trustu, čímž se oba partneři stali v rámci aliance rovnocennými.

Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Aliance Renault–Nissan–Mitsubishi patří k největším automobilkám světa, za prvních deset měsíců letošního roku je s počtem více než 5,6 milionu prodaných vozů na čtvrtém místě mezi automobilkami z hlediska prodejů.

Nissan chce nový elektrický juke prodávat za cenu dnešní benzínové verze

AutoMoto

Nissan odhalil budoucnost supersportu GT-R

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám