Hlavní obsah

Nezvyklý koncept má usnadnit parkování. Umožňuje extrémní vytočení kol

Až osmdesátistupňovým vytočením kol chce německá firma ZF usnadnit parkování i manévrování v těsných prostorách. Zatím však koncept, nazvaný EasyTurn, jde namontovat jen na auta, která nemají přední kola poháněná.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Podélné parkování je pro řadu méně zkušených řidičů noční můrou. Nový koncept zavěšení kol, který představila německá firma ZF, má za cíl ho zásadně usnadnit. Umožňuje totiž vytočit kola až o 80 stupňů.

Systém se jmenuje EasyTurn, tedy v překladu „snadné otáčení“, a je přesně tím, co říká název. Zásadně zlepšuje manévrovatelnost auta v těsných prostorách, jak firma videem znázorňuje. Snazší je nejen podélné parkování, ale kromě vyjíždění z parkovacího místa také třeba otáčení v úzkých ulicích.

Extrémní vytočení kol je možné díky nové tyčce v zavěšení předních kol, k níž je připojeno řízení. To zvětšuje jeho dosah, a kolo se tedy může více vytočit. Není to jediná úprava; změnit se jistě musel také tvar podběhu, aby neobvykle velké vytočení neznamenalo dření kola o nějaký kus plastu či plechu.

Zásada, která může při parkování zachránit život

Podcasty a pořady

ZF své řešení nabízí jako relativně levné, což by mohlo umožnit jeho instalaci do levnějších aut. S takto velkým vytočením kol by však museli s největší pravděpodobností počítat vývojáři při navrhování karoserie.

Druhý zádrhel může být v tom, že koncept firma předvádí na BMW i3, které má nesmírně tenká přední kola - a hlavně, nejsou poháněná. To znamená, že do středů kol nevedou poloosy s homokinetickými klouby, které takto velké natočení standardně nesnesou.

Snadnost manévrování také u vozu, na němž je koncepční zavěšení namontováno, zlepšují natáčecí zadní kola. Ani takový systém není u aut běžný; i3 ho ve standardu nemá.

Firma uvádí, že systém je vhodný pro elektromobily s motorem vzadu či v kole, alespoň prozatím. Vývoj směrem k tomu, aby se EasyTurn dal použít i u vozů se spalovacím motorem napříč před přední nápravou, bude pokračovat. Je otázkou, kdy a jestli vůbec něco takového uvidíme v sériových autech jakéhokoliv pohonu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám