Hlavní obsah

Nadšenec dále vylepšil aerodynamiku svého subaru, cíleného snížení spotřeby ale nedosáhl

Druhá verze aerodynamického nástavce zádi byla méně efektivní ve snižování spotřeby paliva než ta první, ovšem ve spojení se zástěrkami i tak ušetřila téměř 18 procent benzínu.

Článek

Když se youtuber stojící za kanálem Think Flight prvně pokusil snížit spotřebu svého Subaru Impreza přidáním aerodynamického kužele na záď vozu, výsledky byly působivé, ale přesto pro něj nedostatečné – spotřebu snížil „jen“ o 13 %, cílil však na 20 %.

Nadšenec vyrobil aerodynamický kužel na auto, spotřeba benzínu citelně klesla

AutoMoto

Zjistil tehdy, kde může svůj vynález ještě zlepšit, a postavil druhou verzi. Ta vypadá jinak – netrčí tolik nahoru, nýbrž její zadní konec zůstává co nejníž, aby vůz neškrtal na různých nájezdových rampách.

Kromě toho tu je další zásadní změna – zástěrky kolem auta, navržené tak, aby se pod auto dostávalo co nejméně vzduchu. V první verzi aerodynamických úprav totiž bylo proudění pod autem velký problém a ten má dvě řešení – buď spodek auta zakrytovat, nebo nedovolit vzduchu se tam dostat. V domácích podmínkách ale bylo reálné vytvořit jen zástěrky.

Jen tyto úpravy spolu se zalepením otvorů ve střešních ližinách a kartonovými kryty kol znamenaly snížení spotřeby o 8,3 % oproti neupravenému autu.

10 tipů, jak ušetřit za benzin či naftu

AutoMoto

Následovala výroba kužele, který končil oproti minulému níže, ale strany se méně skláněly doprostřed. Naopak světla měla plastové kryty, kužel byl na konci uzavřený a nesl registrační značku. Celkový výsledek byl 17,8% snížení spotřeby, což pořád není onen kýžený cíl dvaceti procent.

Výzkumník tedy zkusil odstranit všechno vyjma nového kužele a krytů kol, aby se co nejvíc přiblížil podmínkám při testování prvního kužele. Zjistil, že jeho nový návrh je efektivní méně – nový kužel samotný snížil spotřebu jen o 7,9 %.

Později opět přilepil na záď auta provázky, aby zjistil, jak se chová vzduch obtékající kolem auta. Provázky neukazují tak výrazné turbulence, jako u prvního kužele, přesto je efektivita podle čerpací stanice – výzkumník samozřejmě používá vždy stejnou pistoli u stejné pumpy – nižší.

„To mě přimělo přemýšlet, zda sledovat množství spotřebovaného paliva podle toho, jak spolehlivě stojan naplní nádrž pokaždé do stejné úrovně, je dobrý způsob. Možná existuje jiné vysvětlení výsledků,“ uzavírá.

Subaru Impreza slaví třicet let. Rodinný kompakt je legendou rallye

AutoMoto

Nutno opět dodat, že v Česku by ani takovýto aerodynamický nástavec neprošel, přinejmenším ne v tomto stavu. Registrační značka už viditelná je, ale kromě toho, že nemá homologaci pro provoz na silnicích, umístění osvětlení vozu vzhledem k jeho vnějším obrysům neodpovídá předpisům.

Reklama

Výběr článků

Načítám