Hlavní obsah

Subaru Impreza slaví třicet let. Rodinný kompakt je legendou rallye

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Model Impreza, který značku Subaru proslavil po celém světě a díky úspěchům v rallye jí zajistil houfy loajálních fanoušků, slaví třicet let od představení.

Foto: Subaru UK

Subaru Impreza Turbo 2000 sedan

Článek

Než japonská automobilka Subaru představila model Impreza, ve srovnání s dneškem o ní málokdo věděl. Pravda, pohon všech kol tehdy používala už dvacet let a ploché motory, tzv. boxery, ještě déle. Dokonce se s modelem Leone účastnila i automobilových soutěží na světové úrovni, ale významné úspěchy se nedostavily.

To se ovšem mělo rychle změnit a jedním z původců té změny byla náhrada leone - model Impreza, představený před 30 lety - 22. října 1992. Když se ovšem vůz ukázal, nebyl víc než nenápadným sedanem a kombíkem nižší střední třídy. Dokonce ani proslulý symetrický pohon všech kol nebyl standardem, impreza se dělala i jako předokolka, a motory měly okolo stovky koní.

Subaru však ve spolupráci s britskou firmou Prodrive přihlásilo imprezu do světového šampionátu v rallye už v sezoně roku 1993. Prvně startovala v srpnové Rallye tisíce jezer ve Finsku a s posádkou Ari Vatanen - Bruno Berglund dosáhla druhého místa v celkovém pořadí.

V sezoně roku 1994 získalo Subaru s imprezou druhé místo v poháru konstruktérů, v roce 1995 a dvou následujících tento pohár vyhrálo. Všechno díky impreze a pilotům, kteří jsou dnes legendami přinejmenším stejně slavnými - Colinovi McRae, Richardu Burnsovi, Didieru Auriolovi či Carlosu Sainzovi.

Foto: Profimedia.cz

Soutěžní Subaru Impreza Colina McRae z roku 1995, zachycená na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Titul mistra světa za volantem imprezy získal v roce 1995 Colin McRae a pak až v roce 2001 Richard Burns a v roce 2003 Petter Solberg.

Ze 193 oficiálních startů si impreza odnesla 122 pódiových umístění, 46 vítězství a dodnes je spolu s Lancií Delta vozem s největším počtem vítězných závodů v historii.

Foto: Profimedia.cz

Soutěžní Subaru Impreza Richarda Burnse z roku 1999

V podstatě od začátku historie imprezy byly kromě běžných verzí zákazníkům k mání i imprezy s označením WRX, které vycházely ze soutěžních speciálů. Zkratka znamená „World Rally eXperimental“ a skrývá se pod ní turbodmychadlem přeplňovaný motor, pohon všech kol a úpravy podvozku. První WRX mělo 240 koní.

Na základě WRX vznikala nesčetná řádka speciálních verzí, z nichž stojí za vypíchnutí odlehčené WRX Type RA, které bylo určené primárně pro soukromé závodníky. Verze s tímto označením vznikaly i na základě pozdějších variant imprezy.

Vrcholové provedení WRX STi se prvně objevilo v roce 1994 s výkonem 275 koní. I to dostalo typ RA a řadu dalších limitovaných edic. Nejznámější a také nejcennější je rozhodně verze 22B z roku 1998, která oslavovala zisk třetího poháru konstruktérů pro Subaru.

Foto: Subaru

Subaru Impreza 22B STI

Druhá generace imprezy přišla na svět v srpnu roku 2000. Kvůli designu přídě s kulatými světly, který je dodnes značně kontroverzní, se jí začalo říkat „bug eye“ - „broučí oči“.

Foto: Subaru UK

Subaru Impreza druhé generace v první verzi, zvané „bug eye“

Automobilka jen pár měsíců po představení začala pracovat na faceliftu, který se ukázal v roce 2002 a po vzhledové stránce měnil právě zejména světla. Ta dostala úplně jiný tvar a zdvojené paraboly, což vzhled přídě totálně proměnilo. Této generaci se začalo říkat „blob eye“.

Foto: Subaru UK

Subaru Impreza „blob eye“ ve speciální verzi WRX STi WR1

Druhá modernizace druhé generace imprezy přišla v roce 2005 pro poslední tři modelové roky. Designérem byl Andreas Zapatinas, který přišel od Alfy Romeo, a dal vozu ostřejší, zešikmená světla spolu s novou maskou chladiče, která po stranách připomíná křídla.

To aby vůz kromě souladu s ostatními modely značky připomínal historii Fuji Heavy Industries v letectví. Kvůli světlům tato impreza dostala přezdívku „hawk eye“, třebaže doslovný překlad by souvisel i s létáním - „jestřábí oči“.

Foto: Subaru

Subaru Impreza „hawk eye“ ve verzi WRX

Zajímavostí může být, že na základě kombíku poslední verze druhé generace vznikl jeden ze vzácnějších modelů Saabu, označený 9-2X. Nebylo to nic jiného než impreza se „saabí“ maskou a logy a v prodeji tento model byl na severoamerickém trhu.

Foto: Subaru UK

Třetí generace imprezy ve verzi WRX

Ve třetí generaci, která přišla v roce 2007, se impreza stala hatchbackem; sedan však přišel nedlouho poté a verze kombi už v nabídce nebyla. Subaru v této generaci upustilo také od bezrámových oken kvůli hlučnosti za jízdy. Do nabídky přišel také tzv. Boxer Diesel, který byl prvním plochým vznětovým motorem v historii.

Čtvrtá generace nahradila tu třetí relativně záhy, v roce 2011. Následně v roce 2016 přišla současná, pátá generace, která se jako první vůbec nabízí s elektrifikovaným pohonným ústrojím e-Boxer.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Subaru Impreza současné, páté generace v elektrifikované verzi e-Boxer

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám