Článek
Mladoboleslavská Škodovka představí v září na autosalonu v Mnichově koncept nové octavie, který bude publikum rozdělovat. Podle Klause Zellmera, šéfa automobilky, bude „dalším krokem“ v designu značky, bude „diskutovaný a kontroverzní“, ale stále „jasně rozpoznatelný jako škodovka“. Uvedl to v rozhovoru pro magazín Autocar.
Elektrická octavia příští generace bude pravděpodobně založena na připravované platformě SSP od koncernu Volkswagen. Tato architektura je navržena pro další generaci elektromobilů, které následují po současných vozech postavených na platformě MEB. Ta není vhodná pro nižší sedany a kombi a je určena spíše pro crossovery. SSP naopak může nést jak nízká auta, tak i crossovery. A také nabízí pokročilejší funkce autonomního řízení.
Nový koncept octavie má pomoci „rozvíjet značku a její aspirace“, ale zároveň „zůstane věrný kořenům“ a nebude znamenat snahu značky posunout se z mainstreamu. Sériová verze konceptu se očekává až na konci dekády, vedení firmy však naznačilo, že elektrické kombi se může prodávat souběžně s modernizovanou verzí současného spalovacího modelu, aby značka mohla nadále nabízet kompletní škálu pohonů.
Klíčovým cílem vývoje elektromobilů je snižování nákladů
Podle představitelů společnosti je na trhu místo pro koexistenci obou vozů, vše ale závisí na náladě zákazníků, zejména ve flotním segmentu. Škoda také znovu uvedla plug-in hybridní verzi Octavie v návaznosti na oživení tohoto trhu.
Facelift modelů Fabia, Scala a Kamiq, který je přizpůsobí emisním normám Euro 7, zajistí jejich prodej „i po roce 2030“. Toto rozhodnutí mění původní plán postupného ukončení výroby těchto modelů a jejich nahrazení novým základním elektromobilem Epiq - který však přesto přijde příští rok.
Současná situace podle vedení společnosti ukazuje „cenovou paritu, ale ne nákladovou paritu“ mezi elektromobily a spalovacími vozy, přičemž klíčovým cílem vývoje elektromobilů je snižování nákladů.
Nová vlajková loď značky
Dalším novým elektromobilem značky, který přijde příští rok, bude sériová verze sedmimístného konceptu Vision 7S. Ten se stane novou „vlajkovou lodí“ značky. Interně je označován jako „Space BEV“ kvůli množství vnitřního prostoru; Škoda stále pracuje na finálním názvu. Po jeho uvedení bude podle vedení Škoda „na vrcholu svého portfolia“ a přidávání dalších modelů je nepravděpodobné.
To zahrnuje i takové, které „mluví k srdci jako kabriolet“, protože se společnost plně zaměřuje na portfolio pokrývající hlavní část trhu. Podobně není v plánu návrat modelu Yeti, třebaže by ho zákazníci chtěli, nebo užitkových vozidel.
Škoda ale převzala vedení vývoje spalovacích motorů pro koncern VW a pokračuje i ve vývoji architektury MQB, na které stojí současná octavia a řada dalších modelů. Konečné datum ukončení vývoje této platformy nebylo stanoveno a rozhodnutí o budoucích investicích bude záviset na vývoji legislativy týkající se emisí CO2.