Článek
Nová linka s kapacitou 1600 karoserií denně začne fungovat v roce 2029. Po uvedení do provozu dosáhne celková denní kapacita zdejších lakoven 2600 karoserií.
V Mladé Boleslavi v současnosti existují dvě lakovny. Původní provoz z roku 1996 bude uzavřen a plně nahrazen novou, moderní linkou. Vznikne na místě parkovací plochy pro vyrobené vozy, vedle nedávno otevřeného mostu Laurina & Klementa.
Nejmodernější zázemí má vynikat vysokým podílem automatizace i robotizace a pokročilé technologie mají zajistit zvýšení kvality všech nanášených ochranných vrstev. Lakovna je určena pro modely na řadě platforem pro vozy se spalovacím i elektrickým pohonem.
Za pozornost stojí možnost aplikace dvoubarevných laků a matných povrchových úprav. Projekt navíc podle automobilky přispěje k naplnění cíle dosáhnout uhlíkové neutrality v závodech v České republice do roku 2030. „Nová lakovna nám umožní výrazně snížit emise těkavých organických sloučenin neboli VOC a snížit emise CO₂ během lakování o 28 procent,“ uvedl Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku.
O jak významnou stavbu se jedná, dokládají základní rozměry chystané budovy: délka 301 m a šířka 131 m; výška 32,5 m odpovídá 7patrovým halám. Podlahová plocha dosáhne 118 000 m2, což je rozměr více než 16 fotbalových hřišť, a celková délka dopravníku bude činit 15 kilometrů.
Mnoho vrstev
Lakování je jednou z klíčových fází výroby nových vozů. Povrchová ochrana karoserie se skládá z mnoha vrstev. Základ tvoří kataforetický protikorozní nátěr a vrstva PVC pro ošetření exponovaných částí.
Následuje povrchová úprava, zahrnující základní nátěr neboli plnič, na který se nanáší samotná barva, u nové linky poprvé v historii „wet-on-wet“ metodou bez vypalování základního nátěru. To znamená, že se barevná vrstva ihned aplikuje na základní nátěr. Díky této schopnosti se využívá maximální potenciál úspory nákladů při zajištění současné úrovně kvality.
Na závěr se aplikuje krycí čirý lak. Celý proces se uzavírá nanášením vosku do dutin. Tloušťka všech vrstev laku přitom dosahuje kolem 100 mikrometrů (0,1 mm).